چکیده:
محبت، یکی از موضوعاتی است که در فرهنگ اصیل اسلامی ریشه دارد. محبت خدا به انسان و محبت مؤمنان به خداوند و به یکدیگر، در آیات قرآن مورد تأکید قرار گرفته است. از یک سو در پرتو محبت به خداوند، محبت به پیامبر ص و اولیای الهی و اهلبیت: قرار دارد و در سوی دیگر در رأس محبت به مؤمنان، محبت به برترین مؤمنان قرار میگیرد که اهلبیت پیامبر ص از آن جمله است. از این رو محبت به اهلبیت: از دو طرف، در فرهنگ اسلامی ریشه داشته و نشأت گرفته از آیات قرآن و با هدایت الهی است. این فرهنگ اصیل اسلامی از زمان پیامبر ص تا کنون میان مسلمانان وجود داشته است. جوامع اسلامی معاصر که به ایجاد پیوند و محبت میان مسلمانان نیاز ضروری دارند، میتوانند از ابزارهای مختلفی بهره گیرند. جمع شدن بر محور محبت به پیامبر ص و اهلبیت: آن حضرت، یکی از این ابزارهای مؤثر است؛ زیرا از گسترده زمانی و مکانی عمیق، طولانی و اصیل برخوردار است. از سویی اصیل و ریشهدار در تاریخ و فرهنگ اسلامی است و از دیگر سو در تمام جوامع و مذاهب اسلامی، گسترده میباشد.
خلاصه ماشینی:
از این رو محبت به اهلبیت ع از دو طرف، در فرهنگ اسلامی ریشه داشته و نشأت گرفته از آیات قرآن و با هدایت الهی است.
عالمان شیعه و برخی از عالمان اهلسنت با توجه به حدیث کساء که در برخی از منابع اهلسنت نیز ذکر شده است، 6 مقصود از اهلبیت ع در این آیه را علی، فاطمه، حسن و حسین ع به همراه پیامبر ص دانستهاند.
1 زمخشری نیز در ذیل همین آیه نقل میکند که پیامبر ص فرمود: «هر کس با محبت آلمحمد ص از دنیا برود، شهید و آمرزیده است و دو درب به سوی بهشت به روی او باز میشود ....
در مرتبه بعد کسی که محبت پیامبر ص و اهلبیت ع دارد، پیرو آنان در عمل و کردار نیز خواهد بود، آنگونه که شاعر عرب در شعر خود در بیان محبت خداوند سروده و در روایات ائمه ع نیز بدان اشاره شده است: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پیرو اهلبیت ع در عمل و کردار، اهل طاعت و عبادت و بندگی خداست و کردار، اعمال و اخلاقش همانند کردار، اعمال و اخلاق اهلبیت ع، حسن و نیکوست؛ چنانکه امام باقر ع خطاب به جابر فرمود: «اى جابر!
مهمترین آثار محبت اهلبیت ع عبارتند از: الف) راه نجات و هدایت یکی از آثار و فواید محبت برای مسلمانان، همان چیزی است که در دو حدیث موثق و معروف «سفینه» و «ثقلین» که در کتابهای حدیثی شیعه و سنی از پیامبر ص نقل شده، به آن اشاره شده است.