چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، یکی از رموز کلیدی موفقیت سازمانها در بررسی و ارزیابی به موقع و صحیح اثربخشی سرمایههای انسانیشان نهفته است. الگوسازی در راستای ارتقای اثربخشی میتواند در دیالکتیکی تنگاتنگ با مقولههایی همچون ارتقای بهرهوری، کیفیت زندگیکاری و ایجاد رضایت در کارکنان، ارتقای فعالیتهای ارزشآفرین، دانش و مهارت شغلی و ارتقای نگرشها و رفتار کارکنان نهفته باشد. در این تحقیق، عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه با رویکرد سیستمی ساختاری- تفسیری بررسی و مدلسازی شده است. این تحقیق به لحاظ ماهیت و نحوه جمعآوری دادهها، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری، کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاهی واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی مستقر دراستان آذربایجانشرقی بوده است. ابزار گردآوری دادهها دو نوع پرسشنامه محققساخته است که اولی در راستای شناسایی عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه و بر مبنای طیف 5 گزینهای لیکرتتهیه و تنظیم گردید. پرسشنامه نوع دوم نیز بر مبنای انجام مقایسه زوجی مورد نیاز برای رویکرد سیستمی دیماتل فازی تهیه و تنظیم گردید. اعتبار پرسشنامه ها با رویکرد محتوایی و پایایی براساس رویکردهای سازگاری درونی و آزمون مجدد بررسی شده است. پس ازگردآوری پرسشنامه نوع اول، پاسخها وارد نرمافزار آماری SPSS شده و تحت آزمونهای آماری تی تک نمونهای قرار گردید. یافتههای تحقیق، در مرحله اول 5 عامل اصلی را به عنوان عوامل موثر بر ارتقای اثربخشی منابع انسانی در دانشگاه از منظر اعضای هیئت علمی در جامعه تحت مطالعه شناسایی کرده است. در گام دوم پرسشنامه نوع دوم برمبنای مقایسه زوجی مرتبط با 5 عامل موثر تشکیل و توزیع گردید. یافتههای مرتبط با رویکرد سیستمی دیماتل نشان داد که ارائه آموزشهای هدفمند و بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان دو عامل با برآیند اثرگذاری و اثرپذیری بالا در سیستم تحت مطالعه است. همچنین بهرهگیری از راهبردها و رویههای مناسب مدیریت دانشی به عنوان عاملی که دارای برآیند بالاتری از منظره اثرگذاری بر سایر عاملهای سیستم بوده است شناسایی شد. به علاوه دو عامل توسعه شایستگیهای منابع انسانی و زمینهسازی برای بروز و ظهور خلاقیت و نوآوری در سازمان به عنوان دو عامل با برآیند اثرپذیری از سایر عاملها شناسایی شده است.
In today's competitive world, one of the key to organizations' success
lies in the timely and accurate assessment of the effectiveness of their
human capital. Modeling to promote effectiveness can be closely
intertwined with issues such as productivity improvement, quality of
work life and employee satisfaction, promotion of value-creating
activities, job knowledge and skills, and promotion of employee attitudes
and behavior. In this research, the factors affecting the promotion of
human resources effectiveness in university have been studied and
modeled with a structural-interpretive system approach. This research is
applied in terms of the nature and manner of data collection, and applied
in terms of purpose. The statistical population consisted of all faculty
members of different units of Islamic Azad University located in East
Azerbaijan province. The data gathering tool was two types of researchermade
questionnaires. The first one was designed and identified based on
the five-point Likert scale to identify the factors affecting the promotion
of human resources effectiveness in the university. The second type of
questionnaire was developed based on the paired comparisons needed for
the Fuzzy Dimatel systematic approach. The validity of the questionnaires
was evaluated by content validity and reliability based on internal
consistency and test-retest approaches. After collecting the first type of
questionnaire, the answers were entered into SPSS software and subjected
to one-sample t-test. The findings of the study identified in the first stage
were 5 main factors as effective factors in promoting the effectiveness of
human resources in the university from the viewpoint of the faculty
members in the study community. In the second step, the type II
questionnaire was developed and distributed based on pairwise
comparison of the five effective factors. Findings related to the Dimatel
systematic approach showed that, providing targeted training and
utilizing appropriate knowledge management strategies and practices are
two factors with high effectiveness and receptivity in the system under
study. Also, utilizing appropriate knowledge management strategies and
practices was identified as having a higher impact on the perspective of
other system factors. In addition, two factors have been identified as
human resource competency development and contextualization for the
emergence of creativity and innovation
خلاصه ماشینی:
جدول شماره (٢): يافته هاي بررسي پايايي پرسشنامه نوع اول سازه تعداد گويه آلفا ارائه آموزش هاي هدف مند 0,868 3 توسعه روندهاي شايستگيسالاري در ترفيع و ارتقا ٣ ٠,٨٥٤ زمينه سازي براي بروز خلاقيت و نوآوري 0,892 4 بهره گيري از راهبردها و رويه هاي مناسب مديريت دانشي ٤ ٠,٨٥٥ ارتقاي توان جذب منابع استراتژيک سازماني 0,886 5 با توجه به اين که ضرايب آلفاي کرونباخ هر کدام از سازه هاي پرسشنامه ، بزرگ تر از مقدار ٠/٧ به دست آمده است ، لذا پرسشنامه از پايايي دروني مناسبي برخوردار ميباشد.