چکیده:
بهره گیری از روش های نوآوری باز در طراحی سازمانهای مرتبط با حملونقل و انرژی به صورت یک اصل کلیدی در درک چگونگی طراحی و توسعه ی ساختارها و فرایندهای سازمانی در خلق ارزش برای اجتماع مطرح است. با توجه مواجهه حمل ونقل و انرژی با بحران رشد جمعیت و اتمام منابع، استفاده از رویکرد "نوآوریهای باز" برای صنایعی که در آنها منابع نوآوری قابل ایجاد و گسترش است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا ضمن امکان مدیریت بحران های فرارو، میتواند مصرف کنندگان را در مسیر شکوفا نمودن و بارورسازی مفاهیمی چون همکاری، نوآوری و تشریک مساعی برای حفظ منابع انرژی هدایت نماید. بااین حال در نظام دانشگاهی کمتر به ارایه نگرش و بینش کمی درباره چگونگی خلق و ایجاد "نوآوریهای باز" پرداخته شده است. در حمل و نقل و انرژی استفاده از نوآوریهای باز نتایجی در برداشته است که نشان می دهد برای بهبود فرایندهای سازمانی، الزم است افزایش تعاملات مجازی با ذینفعان و مشتریان و آموزش و فرهنگ سازی برای مصرف صحیح منابع انرژی و همچنین هزینه های استقرار آن به عنوان پارامترهای موثر بر بهره وری منابع انرژی مدنظر قرار گیرد. امروزه فرایندهای سازمانی حملونقل و انرژی از طریق الگوهای عینی و ذهنی در کشورهای مختلف کامال بومی سازی و اجراشده است که با توجه به مطالعه عوامل خارجی و داخلی فرآیند نوآوری باز میتواند نقش باارزشی در بهبود فرایندها برای مواجهه با پدیده های پیش نشده و بحران آتی نظیر: ترافیک روزافزون شهرها و آلودگی هوا و تمام شدن منابع انرژی ایفا نماید. در این تحقیق، به منظور انجام مطالعه موردی، ۸ شرکت بین المللی که دارای ساختار مشابه با فرایندها و خروجی های حمل و نقل بوده اند، بررسیشده است. که درنهایت به منظور ایجاد یک الگوی تیوریک مناسب در خلق نوآوری باز فهرستی از عوامل درونی و بیرونی که عمدتا دارای ابعاد و ویژگی های نوآوری باز بوده اند تهیه شده است. یکی از دستاوردهای این مطالعه آن است که محققان در مسیر ایجاد یک مدل مفهومی مناسب برای دستیابی به فصل مشترک میان فرایندهای سازمان های حمل و نقل و ترافیک و مدیریت مصرف سوخت و سایر سازمانهای صنعتی هستند که در قالب شناسایی و تدقیق عوامل موثر بر استقرار نوآوری باز در حمل و نقل و انرژی توضیح داده شده است. الگوی پیشنهادی در این مقاله میتواند به عنوان یک ابزار مناسب برای ارزیابی شرکت های فعال حوزه انرژی و حمل و نقل ازنظر میزان آمادگی برای حرکت از ساختارهای مرسوم و سنتی به سمت ساختارهای مبتنی بر نوآوری باز عمل نماید از طرفی دیگر نتایج این پژوهش نشان میدهد که زمینه سازی برای ایجاد فرایند نوآوریهای باز میتواند آینده ی حمل و نقل و انرژی را در مسیر رشد و شکوفایی قرار دهد.
In this study, 8 international companies with similar structure to transportation processes and
outputs were investigated. Finally, a list of internal and external factors that have been
predominantly associated with the dimensions and characteristics of open innovation has been
developed to create a suitable theoretical model for open innovation. One of the achievements of
this study is that the researchers are on the path to developing an appropriate conceptual model
for achieving a common intersection between the processes of transportation and traffic
management and fuel consumption management and other industrial organizations in identifying
and quantifying the factors affecting the deployment of open transport innovation. And the
energy is explained. The proposed model in this paper can be a useful tool for evaluating energy
and transportation companies in terms of readiness to move from traditional and traditional
structures to open innovation-based structures. Open innovations can drive the future of
transportation and energy into growth and prosperity.
خلاصه ماشینی:
امروزه فرایندهای سازمانی ِحملونقل و انرژی از طریق الگوهای عینی و ذهنی در کشورهای مختلف کاملاً بومیسازی و اجراشده است که با توجه به مطالعه عوامل خارجی و داخلی فرآیند نوآوری باز میتواند نقش باارزشی در بهبود فرایندها براي مواجهه با پدیدههای پيش نشده و بحران آتي نظير: ترافيك روزافزون شهرها و آلودگي هوا و تمام شدن منابع انرژي ایفا نماید.
بنابراین در این مطالعه ضمن بررسی پیامدهای استفاده از ساختارهاي باز در بهبود آينده براي حملونقل و انرژی، چارچوبی برای استقرار یک ساختار بهینه و پايدار ارائهشده است.
), Innovative CSR: From risk management to value creation.
Eu- ropean Journal of Innovation Management, 14(1), 93-117.
European Journal of Innovation Management, 14(4), 435-459.
International Journal of Technology Management, 26(5–6), 578–599.
Journal of Management Studies, 39(2), 167–188.
Technology brokering and innovation in a product development firm.
Open innovation and organizational design.
-------------------------------------- Investigating the Impact of Open Innovation on the Transport and Energy Industries In this study, 8 international companies with similar structure to transportation processes and outputs were investigated.
One of the achievements of this study is that the researchers are on the path to developing an appropriate conceptual model for achieving a common intersection between the processes of transportation and traffic management and fuel consumption management and other industrial organizations in identifying and quantifying the factors affecting the deployment of open transport innovation.
Open innovations can drive the future of transportation and energy into growth and prosperity.
Key words: Transport, energy, organizational structure, open innovation, future improvement