چکیده:
هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام در سال تحصیلی 98-97 بود که طبق آمار آموزش و پرورش حدودا 3000 نفر می باشد. حجم نمونه این پژوهش با توجه به جدول مورگان 340 نفر است که به شیوه نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده اند. برای جمع آوری داده ها مقیاس کمالگرایی چندبعدی تهران، مقیاس باورهای هوشی، مقیاس نشانگان وانمودگرایی و مقیاس تعلل ورزی تحصیلی به کار برده شده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیری استفاده گردید. یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی دانش آموزان با تعلل ورزی تحصیلی رابطه وجود دارد و کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی به خوبی می توانند تعللورزی تحصیلی را پیشبینی کنند. بنابراین با توجه به این یافته ها نتیجه گیری می شود که هرچه دانشآموزان کمالگرایی بالاتر، باورهای هوشی ذاتی و وانمودگرایی بالاتری داشته باشند بیشتر دچار تعللورزی می شوند.
خلاصه ماشینی:
سارا حیدری4 دکترای روانشناسی تربیتی 2 دکترای روانشناسی سلامت 3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی( نویسنده مسئول) 4 کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی چکیده هدف پژوهش حاضر پیش بینی تعلل ورزی تحصیلی بر اساس ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی در دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر ایلام است.
یافته های پژوهش نشان داد که بین ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی دانش آموزان با تعلل ورزی تحصیلی رابطه وجود دارد و کمالگرایی، باورهای هوشی و وانمودگرایی به خوبی می توانند تعللورزی تحصیلی را پیشبینی کنند.
واژههاي كليدي: ابعاد کمالگرایی، باورهای هوشی، وانمودگرایی، تعلل ورزی تحصیلی، دانش آموزان مقدمه بررسی جوامع توسعه یافته نشان میدهد که این جوامع دارای نظام تعلیم و تربیت هدفمند، کارآمد و توانمند می باشند، چگونگی تدوین اهداف و روش های تربیتی در نظام آموزش و پرورش تعیین کننده این توسعه است.
دوئک (2000)، دوپیراتو مارتین (2005)، ذبیحی و غلامعلی لواسانی (1393)، حجازی، عبدالوند و امام وردی (1382)، قنبری طلب، شیخ الاسلامی، فولاد چنگ و حسین چاری (1397) عنوان کردند که باورهاي هوشي شامل «باور هوشي ذاتي» و «باور هوشي افزایشي» است.
طبق یافته های دشت بزرگی (1394)، برقی، الف زاده، پاتراس (1396)، فرخی (1396)، هاشمی، شاهرخی، خانزاده و احمدی (1396) میان تعللورزی تحصیلی و کمال گرایی رابطه معنا داری وجود دارد.
یافته های پژوهش: ضریب همبستگی پیرسون بین ابعاد کمال گرایی، باورهای هوشی، وانمود گرایی و تعلل ورزی تحصیلی در جدول1 نشان داده شده است.