چکیده:
رشد پیچیدگی در سازمان و تغییرات روزافزون در فعالیت و عملکرد شرکتهای تعاونی خدمات محور، توجه به اجرای مناسب مدیریت فرایند کسبوکار در این شرکتها را به امری مهم بدل کرده است. به همین منظور، پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل عوامل کلیدی موفقیت در اجرای مدیریت فرایند کسبوکار در شرکتهای تعاونی خدماتی شهر تهران انجام گرفت. این پژوهش از نظر هدف، بنیادی و روش مورد استفاده به شیوه ﮐﯿﻔﯽ و با رویکرد فراترکیب بود که در زمره پارادایم تفسیرگرایی محسوب میشود. این تحقیق با نمونه اولیهای مشتمل بر113 پژوهش مرتبط بود که از پایگاههای علمی از سال 2010 تا 2020 استخراج شدند و پس از غربال گری مطالعات مرتبط از نظر عنوان، چکیده، محتوا و روششناسی پژوهشها، 40 مطالعه به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند و نتایج و یافتههای آنها با استفاده از نرمافزار کیفی مکسکیودا با هم ترکیب شدند. نتایج فراترکیب اولیه منجر به شناسایی عوامل کلیدی موفقیت شامل 7 مقوله اصلی، 21 مفهوم و 74 شاخص شد. در مرحله بعد، از طریق مصاحبه با مدیران و خبرگان شرکتهای تعاونی خدماتی، نتایج حاصل از این روش با هدف ارزیابی اعتبار مقولههای استخراجی، مورد تحلیل و راستیآزمایی قرار گرفت و در نتیجه ژرف نگری و مطالعه متون مرتبط با این شاخصها، مدل جامع نهایی به دست آمد. یافتهها نشان داد مقولات اصلی شامل طراحی و معماری فرایند، مدیریت منابع انسانی، برنامهریزی راهبردی، فرهنگ، سبک مدیریت، سبک رهبری و سازمان و 21 مفهوم بود که درنهایت، در3 سطح خرد، میانی و کلان تبیین شد.
The growth of complexity in the organization and the increasing changes in the activity and performance of cooperative company’s service-oriented, it is important to pay attention to the proper implementation of business process management in the relevant companies.The purpose of study is to design a model of critical success factors in implementation of BPM. The current research is a fundamental in terms of purpose and the used method is qualitative and using meta-synthesis approach that its part of the paradigm of interpretiveism. The study is consisting of 113 sample of related studies that was extracted from databases Emerald، Science Direct ،SID،Sage، Springer، Magiran ،Scholar google، Iran.doc & noormags during 2010 to 2020.After screening the relevant studies in terms of title, abstract, content and research methodology, 40 studies were selected by judging sampling, and their results and findings were combined using Maxqda quality software. Initial meta-synthesis results to identify key success factors include7main categories, 21 concepts and 74 index.In the next step, through interviews with managers and experts of service cooperatives company, the results were analyzed and verified with the aim of evaluating the validity of extractive categories, and according to the evaluation of texts related to these indicators, the final comprehensive model was enumerated. The research findings showed that the main categories were including of process architecture design, human resource management, strategic planning, culture, management style, leadership style and organization in the field of BPM implementation and 21 concepts that finally, it was explained in 3 categories: Micro,Meso and Macro level.
خلاصه ماشینی:
Business Process Management کسب وکارهاي خدماتمحور، به ويژه در شرکت هاي تعاوني ، به عنوان يک بخش راهبرديِ متأثر از مديريت فرايند کسب وکار مي تواند با انجام اصلاحات فرايندي ، به رفع مشکلات روشهاي پيشين مديريتي و لحاظ نمودن محدوديت هاي بودجه و الزامات قانوني موجود بپردازد تا گامهاي ضروري براي انجام کار، يکپارچه سازي آنها و حذف فعاليت هاي بدون ارزشافزوده برداشته شود و اقدامات لازم براي افزايش انعطافپذيري، کيفيت و سرعت انجام فرايندها صورت گيرد.
برهمين اساس، هدف پژوهش حاضر شناسايي و سطح بندي عوامل کليدي موفقيت در اجراي مديريت فرايند کسب وکار در شرکت هاي تعاوني خدماتي شهر تهران با رويکرد فراترکيب پيشينه و بدنة دانش مرتبط با موضوع و طراحي و ارائه مدلي جامع از اين عوامل بود.
(رجوع شود به تصویر صفحه) مرحله هفتم : ارائه يافته ها بعد از ارائه نتايج حاصل از روش فراترکيب ، شامل ٧ مقوله اصلي و ٢١ مفهوم و ٧٤ شاخص و تأييد اعتبار کيفيت يافته ها، جهت سطح بندي عوامل کليدي موفقيت در اجراي مديريت فرايند کسب وکار در شرکت هاي تعاوني خدماتي ، با کمک محقق و خبرگان (١٢نفر با سنين ٦٠- ٢٤ سال که از نظر ميزان تحصيلات در محدوده ديپلم تا دکتري قرار داشتند و داراي سه سال 1.
بنابراين جهت اجراي مديريت فرايند کسب وکار در شرکت هاي تعاوني خدماتي توجه به عوامل شناسايي شده در هر سه سطح به طور هم زمان ضرورت و اهميت دارد.