چکیده:
هدف از انجام این پژوهش پیشبینی قلدری سایبری بر اساس ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی در نوجوانان بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. حجم نمونه 200 نفر از این دانشآموزان بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، فیدل و اولمن (2007) و به شیوه نمونهگیری خوش های تصادفی انتخاب و به پرسشنامه تجربه قلدری-قربانی سایبری (CBVEQ) آنتیادو، کوکینوس و مارکوس (2016)، سیاهه پنج عاملی شده شخصیت (NEO-FFI) مک کری و کاستا (2004)، مقیاس تجدیدنظر شده هوش هیجانی (MSEIS) شاته و همکاران (1998) و سیاهه هوش معنوی (SISRI-24) کینگ (2008) پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین ویژگی های شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی با قلدری سایبری رابطه معنی داری وجود دارد (0/01> P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 73/8% درصد از کل واریانس قلدری سایبری بهوسیله ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی تبیین می شود. نتایج حاصل از این یافتهها بهضرورت توجه به ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی در کاهش قلدری سایبری تاکید کرد.
The purpose of this study was to prediction of cyber bullying based personality characteristics, emotional intelligence and spiritual intelligence in adolescents. The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the female students’ high school Tehran city in year academic 2018-2019. In this study, according to cluster sampling method, 200 adolescent by formula Plant of Tabachnick & Fidell (2007) were selected as samples and they were asked to fill in the yber-bullying/victimization experiences questionnaire (CBVEQ) of Antoniadou, Kokkinos and Markos (2016), neo five-factor inventory (NEO-FFI) of McCrae and Costa (2004), modified Schutte emotional intelligence scale (MSEIS) of Schutte and et al (1998) and spiritual intelligence self-report inventory (SISRI-24) of King (2008). The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression by enter method. Findings showed that there was significant correlation between personality characteristics, emotional intelligence and spiritual intelligence with cyber bullying (P<0/01). Regression analyses also revealed that 73/8% of variance of cyber bullying was explained by personality characteristics, emotional intelligence and spiritual intelligence. Result revealed that personality characteristics, emotional intelligence and spiritual intelligence are essential in effectuating cyber bullying.
خلاصه ماشینی:
مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره چهل و هفتم، شهریورماه 1399، صفحات 16-1 تاریخ وصول: 23/01/1399 تاریخ پذیرش: 13/03/1399 چکیده هدف از انجام این پژوهش پیشبینی قلدری سایبری بر اساس ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی در نوجوانان بود.
حجم نمونه 200 نفر از این دانشآموزان بر اساس فرمول پلنت از تاپاکینگ، فیدل و اولمن (2007) و به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب و به پرسشنامه تجربه قلدری-قربانی سایبری (CBVEQ) آنتیادو، کوکینوس و مارکوس (2016)، سیاهه پنج عاملی شده شخصیت (NEO-FFI) مك کري و کاستا (2004)، مقیاس تجدیدنظر شده هوش هيجاني (MSEIS) شاته و همکاران (1998) و سیاهه هوش معنوی (SISRI-24) کینگ (2008) پاسخ دادند.
لذا برای پیشبینی قلدری سایبری بر اساس ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و معنوی از رگرسیون چندمتغیره استفاده شده است که نتایج در جدول 3 آمده است.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این پژوهش پیشبینی قلدری سایبری بر اساس ویژگیهای شخصیتی، هوش هیجانی و هوش معنوی در نوجوانان بود.
Measurement of trait emotional intelligence: Testing and cross-validating a modified version of Schutte et al.
In this study, according to cluster sampling method, 200 adolescent by formula Plant of Tabachnick & Fidell (2007) were selected as samples and they were asked to fill in the yber-bullying/victimization experiences questionnaire (CBVEQ) of Antoniadou, Kokkinos and Markos (2016), neo five-factor inventory (NEO-FFI) of McCrae and Costa (2004), modified Schutte emotional intelligence scale (MSEIS) of Schutte and et al (1998) and spiritual intelligence self-report inventory (SISRI-24) of King (2008).