چکیده:
نوسلفیگری جریانی است از میان جریانهای کلامی معاصر که در روش همچون سلفیگری به تفسیر تحتالفظی از متون میپردازد. عملگراست و پیوندی نزدیک با فناوری دارد. نوسلفیان برخلاف جریان سلفیۀ سنتی، و سلفیۀ وهابی رویکردی آشتیآمیز نسبت به جهان غرب، حقوق زنان و مدرنیته دارند؛ همچنین بهدلیل وعدههای جذاب، بیان ساده و فارغ از پیچیدگیهای کلامی و فقهی، جذابیت بسیار زیادی برای مسلمانان و غیرمسلمانان دنیا داشتهاند. در این مقاله یکی از متفکران جریان نوسلفی، محمدبن عبدالرحمن العریفی معرفی، و آثار و میزان نفوذ وی در شبکههای مجازی و همچنین نسبت میان فن خطابه و ادبیات این متفکر نوسلفی در متن آثارش با شهرت و محبوبیتش در جهان اسلام، بهطور خاص، بررسی شده است. پرسش اصلی این مقاله به چرایی نفوذ و شهرت روزافزون العریفی میپردازد و بررسی محتوای آثار وی نشان میدهد که روش بیان معارف دینی مبتنی بر فن خطابه است، بهطوریکه خواننده را نه با استدلال، بلکه با تحکمات و مثالهای متعدد روبهرو میکند و آنقدر این رویه را ادامه میدهد تا خواننده به درجۀ اقناع برسد. هدفی که در تمامی متون این آثار دنبال میشود، صرفاً «اقناع» و اکتفا خواننده برای «تبعیت» از نص مقدس است. بدینترتیب فرضیۀ مورد اثبات ما در این مقاله فن خطابه را عامل محوری نفوذ و شهرت آرای العریفی در جهان اسلام میداند.
Theology of the New-Salafism, like the traditional Salafism believes in a literal interpretation of the texts, it values practice and it has an affinity with technology. New-Salafists, comparing to the traditional Salafi movement, and Vahhabi Salafi, has a more conciliatory approach toward the Western world, women’s right and modernity. Besides, due to the attractive promises, plain literature, and no theological complexities, the New-Salafism has attracted so many Muslims and non-Muslims all around the world. In this study we will introduce Muhammad-ibn Abdul Rahman Al’ Arifi, one of the New-Salafi thinkers. We will examine his books and his influence among social media to investigate the relationship between the rhetoric and literature used in books of this contemporary New-Salafi thinker and his popularity in Islamic world, specifically. As for the lack of studies in this field, it was necessary to refer to the most of his translated books and to classify them according to subjects and their structure in order to get a more comprehensive look on the works and thoughts of this thinker. In this study, we have used heuristic method.
خلاصه ماشینی:
در ايـن مقالـه يکـي از متفکران جريان نوسلفي، محمدبن عبدالرحمن العريفي معرفي، و آثار و ميزان نفوذ وي در شبکه هاي مجازي و همچنين نسبت ميان فن خطابه و ادبيات اين متفکر نوسلفي در متن آثـارش بـا شـهرت و محبوبيتش در جهان اسلام ، به طور خاص ، بررسي شده است .
پرسش اصلي اين مقاله به چرايي نفوذ و شهرت روزافزون العريفي ميپردازد و بررسي محتواي آثار وي نـشان مـيدهـد کـه روش بيـان معارف ديني مبتني بر فن خطابه است ، به طوريکه خواننده را نه با استدلال ، بلکـه بـا تحکمـات و مثال هاي متعدد روبه رو ميکند و آنقدر اين رويه را ادامه ميدهد تا خواننده به درجۀ اقنـاع برسـد.
براساس محاسبات انجام گرفته در يکي از وب سايت هاي وابسته به توييتر روزانه به طور متوسط بيش از هفت هزار نفر بر دنبال کنندگان مطالب محمد العريفي ١ افزوده ميشود (٢٠١٥ ,twitter counter) که همين ميزان در صفحۀ فيسبوک دکتر العريفي نزديک شش هزار نفر در روز است ( Social ٢٠١٥ ,bakers)، براي مشاهدة روند افزايشي محبوبيت اين متفکر نوسلفي در دو بازة زماني مختلف ميتوانيد به نمودارهاي ١ و ٢ رجوع کنيد.
العريفي،١٣٨٠: ١٩) به همين ترتيب نويسنده با ذکر احاديثي از پيامبر و تبيين سنت وي دنيا را پل آخرت معرفي مي کند و با ذکر روايت ، مثل ، آيه ، طرح سؤالات فرضي و گفت وگو با خواننده ده توصيه را براي زندگي ايماني در دنيا مطرح کرده و براي هر توصيه مثال هاي متعددي را ذکر مي کند، براي مثال وي در خصوص شرک ميگويد: هر کس به غير خدا قسم بخورد کفارة کارش اين است که بگويد: لا اله الا ا...