چکیده:
بخیت المطیعی حنفی، محمد، مفتی مصر از 1332 تا ۱۳۳۹. در ۱۰ محرم ۱۲۷۱ در قریة مطیعة استان اسیوط زاده شد
و در ۰۱۲۹۲ پس از اتمام تحصیلات خود در دانشگاه الازهر
همانجا به تدریس پرداخت تا اینکه در ۰۱۲۹۷ به منصب قضا در
استان قیوبیّه گماشته شد» و این اسرآغاز مشاغل قضایی او بود؛
زیرا از آن پس با عنوان قاضی استان در جاهای گوناگونی چون
اسکندریه و قاهره خدمت میکرد. او همچنین به مقامهای عالی
دیگری از جمله مفتشی و مفتیگری در وزارت دادگستری رسید.
پس از آن هم دراول ذیقعدة ۱۳۳۲ به مفتیگری مصر برگزیده شد.
او در حیات قضایی خود. خواه مستقیم و خواه غیرمستقیم. با
عمدهترین حوادث زمان درگیر بود؛ از جمله جریان مخالفت با
اصلاحاتی که تحتنظر محمد عبده* در الازهر صورت میگرفت
(_ه احمد شفیق. ۰۱۹۳۶ ج ۰۲ بخش ۰۲ص ۳۵) و مشکلاتی که
در پاب ازدواج علی یوسف [شاعر و روزنامهنگار مصری]
پدیدار شد (-ه همان ج۲» بخش ۲ ص ۶۱)» و ماجراهای
۰ش /۱۹۲۱ که به استقلال مصر انجامید (-+ همان ج۳
ص ۲۷۵ به بعد). بخیت مطیعی عضو «الرابطة الشرفیة» نیز بود.
اما در اعتراض به کوششی که برخی از اعضا بهمنظور الفای
محاکمه علی عبدالرزاق مبذول میداشتند. در ۱۳۰۴ ش /۱۹۲۵
از آن انجمن کناره گرفت (-» هموء ۰۱۹۴۱ص ۱۸۳ و بعد). کتاب
عبدالرزاق تحت عنوان اسلام و اصول الحم زا ادن افو شود هد
نام حقیقةالاسلام و اصولالحکم (قاهره ۱۳۴۴) بشدت مورد
انتقاد قرار داد. این کتاب» مانند برخی دیگر از آثار او با عناوین
معنی داری نظیر المرهفات الیمانیة فی مق من قال بتطلان
الوقف غلی الذریة (قاهره ۱۳۴۴)» ارشاد القاری والسامع الی ان
الطلاقی اذا لم یف الیالمراة یو واقع (قاهره ۱۳۸۴) شحجةالله
علی حلیقّته فی بیان حقیقة القرآن و حکم کتابته (قاهره ۱۹۳۲)»
درگیری و شرکت فکری فعالانه محمد بخیت را در مسائل مختلف
آن روزگارء از جمله منازعات در ترجمه قرآن و وضع زنان و
مبارزه با الغای «وقف بر اولاد». نشان میدهد. آثار دیگر او چون
تنبیه العقول الانسائیة لما فی آیات القرآن منالعلوم الککونیة
والعمرانیة (قاهره ۱۳۴۴)» توفیق الرحمن لتوفیق بین ما قاله
علماء الهیئة و بین ما جاء فی احادیث الصحیحة و آیاتالفرآن
(قاهره ۱۳۴۱) الجواب الشافی فی اباحة التصویر الفوتو غرافی
(قاهره بیتا. رسالة فی احکام قراءة الفونوغراف (قاهره
۴)» همه دلالت بر ان دارد که به مسائلی که از برخورد اسلام.
با دستاورد علوم و فنون غرب پدید میآمده توجه داشته است.
محمد بخیت در ۲۶ مهر ۲۰/۱۳۱۴ رجب ۱۳۵۴ وفات یافت.
منابع: الاسلام (مجلة هفتگی چاپ قاهره)» ج ۴ (۱۹۳۵)» ص ۳۰ ۳۸و
بعد (درگذشننامهای شامل اطلاعات کنابشناختی)؛ الباس زخوراء صراة
العصر فی تاریخ و رسوم اکابر الرجال مصر, قاهره 1326/1906،ص 501 به بعد.