چکیده:
با توجه به رشد پنج برابری وقوع حوادث غیرمترقبه در دهه های گذشته و افزایش هزینه های جانی و مالی ناشی از آن، مدیریت زنجیره ی تأمینامداد به عنوان راه حلی مناسب به منظور کاهش هزینه های مختلف بحرا ن ها همواره مورد توجه سازما نهای بشردوستانه قرارگرفته است. یکی اززمینه های مهم در این حوزه مسیریابی وسایل نقلیه است که نقش مهمی در بهبود خدمت رسانی به آسیب دیدگان دارد. با وجود اینکه تحقیقاتمتعددی در این زمینه انجا م گرفته، اما مد لهای ارائه شده غالباً یک دورهای و تک کالایی بوده و شرط مجاز بودن کمبود کالاهای امدادی منظور نشدهاست. به همین منظور در این پژوهش یک شبکه زنجیره ی تأمین امداد چند دوره ای و چند محصولی پیشنهاد شده که دربردارنده سه بخش مراکزنگهداری وسایل نقلیه، مراکز توزیع کالاهای امدادی و پناهگاه هاست. مدل پیشنهادی با هدف به حداقل رساندن تقاضای تأمین نشده به مسیریابیوسایل نقلیه به صورت پویا می پردازد. در صورت مازاد بودن مقدار تقاضا در پایان دوره های عملیاتی، میزان کمبود کالا را به تفکیک هر پناهگاهمشخص می کند. به منظور اعتبارسنجی مدل پیشنهادی از اطلاعات منطقه ی چهار شهر تهران برگرفته شده و با بهره گیری از نرم افزار گمز حل شدهاست. نتایج به دست آمده از حل عددی مدل نشان داد که کلیه عملیات امدادی در راستای تأمین حداکثری تقاضا انجام گرفته و زمان نقل وانتقالوسایل نقلیه نیز به نحو مطلوبی مدیریت می شود. با بهره گیری از مدل پیشنهادی میزان حمل کالاهای امدادی توسط وسایل نقلیه در هر دورهمشخص می شود. درنهایت به منظور بررسی مدت زمان اجرای مدل در ابعاد مختلف تحلیل حساسیت شده است.
Regarding the five-fold increase in unexpected accidents in the past decade and the increase in its human and financiallosses, the relief supply chain has always been considered by humanitarian organizations as a suitablesolution to reduce the cost of disaster. One of the most important fields in this area is the routing of vehicles, whichhas an important role in improving service to the injured. Undoubtedly, the selection of inappropriate routes forvehicles has a negative effect on timely and suitable relief operations. Several studies have been conducted in thisregard, the models presented by them are often periodic and single-product, and the demand shortage of sheltersis not permitted. In this research, a multi-product relief chain network has been proposed, including three mainareas: vehicle maintenance centers, distribution centers for relief supply chains and shelters. The proposed mathematicalmodel, with a goal to maximizing the supplied demand, by a minimum of vehicle and time, addresses thedynamically routing of vehicles. In the event of excess demand, at the end of the operational periods, the amountof unsupplied demand for each type of product will also be determined in terms of each shelter. In order to validatethe proposed model, information of the 4th district of Tehran province, which is published in the basic papers, isutilized and has been solved by GAMS software. The results of the numerical solution of the model showed thatall relief operations are in order to maximize the supply of demand in the shortest time. Also, the amount of unsupplieddemand for shelters, the amount and type of goods carried, and the route of each vehicle’s movement in eachperiod, are other outcomes of the model