چکیده:
صلح و همزیستی مسالمت آمیز میان ملت ها و دولت ها ضرورتی انکارناپذیر، در راستای حفظ بقای انسان و مطابق با آموزه های اسلامی است. ارزش ذاتی مفهوم صلح در منظومه فکری آیت الله خامنه ای زمانی درک می شود که منتج به عدالت، امنیت، حفظ کرامت انسان و اخلاق گردد. مسیله پژوهش حاضر این است که اندیشه صلح مطلوب در منظومه فکری آیت الله خامنه ای دارای چه ویژگی هایی است که منتج به صلح عادلانه می گردد؟ مدعای مقاله آن است که صلح و همزیستی مسالمت آمیز در اندیشه سیاسی آیت الله خامنه ای اصالت داشته و مبنا و ریشه فکری آن، به آموزه های اسلامی بر می گردد و بر مولفه هایی مانند صلح ساختاری، نگاه غایی به صلح، اجرای عدالت و تاکتیکی پنداشتن مقوله «نرمش قهرمانانه» استوار است. در این مقاله سعی شده است با به کارگیری روش تحلیل محتوا مفهوم صلح و مضافات آنان که منتج به صلح عادلانه می گردد، پرداخته شود.
السلام والتعایش السلمی بین الشعوب والدول ضرورة لا یمکن انکارها، فی سیاق حفظ بقاء الإنسان ویتطابق مع التعالیم الإسلامیة. القیمة الذاتیة لمفهوم السلام فی المنظومة الفکریة لآیة الله الخامنئی یمکن ادراکها حین تکون لها مخرجات تصب فی صالح العدالة، والأمن، وحفظ کرامة الإنسان والأخلاق. القضیة التی یتناولها هذا البحث هی: ما خصائص فکرة السلام المنشودة فی المنظومة الفکریة لآیة الله الخامنئی، التی تنتهی الی ایجاد سلام عادل؟ یذهب هذا البحث الی أن السلام والتعایش السلمی فی الفکر السیاسی لآیة الله الخامنئی فکر أصیل ویعود من حیث مبدئه ومنطلقاته الفکریة الی التعالیم الإسلامیة، ویقوم علی مکونات مثل السلام المبدئی، والرؤیة الغائیة للسلام، وتطبیق العدالة، والظن بتکتیکیة القول بالمرونة البطولیة. انتهج هذا البحث اسلوب تحلیل المحتوی لمفهوم السلام ومتعلقاته التی تنتهی الی بناء سلام عادل.
Peace and peaceful coexistence between nations and states is an undeniable necessity for human survival and in accordance with Islamic teachings. The intrinsic value of the concept of peace in Ayatollah Khameneichr('39')s system of thought is understood only in such cases that it leads to justice, security, preservation of human dignity and morality. The problem of the present study is: what may be taken as the characteristics of the idea of desirable peace in Ayatollah Khameneichr('39')s system of thought that lead to a just peace? The article claims that peace and peaceful coexistence are essential in Ayatollah Khameneichr('39')s political thought and its basis and intellectual roots go back to Islamic teachings and is based on such components as structural peace, final look at peace, implementation of justice and tactical consideration of the category of heroic softness. In this article, using the method of content analysis, we have tried to deal with the concept of peace and its requisites that lead to a just peace.
خلاصه ماشینی:
اگرچه نميتوان در منظومه فكري آيتالله خامنهاي، يك تعريف مشخص از صلح بيان نمود، اما از مجموع بيانات و موضعگيريهاي ايشان چند ويژگي درمورد مفهوم صلح قابل بيان است كه ميتوان اهميت صلح را با توجه به آن ويژگيها مطرح نمود كه در ذيل بيان ميگردد: يك.
در بيانات آيتالله خامنهاي صلح، تنها در پرتوي عدالت شكل ميگيرد و اين بهمعناي اقدامات عملي و سازنده براي زمينهسازي، بارورسازي و شكوفاسازي صلح پايدار و عادلانه است.
(بيانات رهبري، 26/06/132) نرمش قهرمانه بايد در شرايط احترام و حقوق متقابل و اقتدار نظام حاصل گردد و بهعنوان يك ابتكار هوشمندانه در راستاي آرمانهاي انقلاب اسلامي و ديپلماسي مبتني بر عزت، حكمت و مصلحت حركت نمايد، اين تاكتيك نبايد موجب غفلت از ماهيت دشمن و اهداف او بشود تا بتوان در فرصت مقتضي ابتكار عمل با اتخاذ تصميم هوشمندانه به نتيجه برسيم.
بدونترديد نظام ناعادلانه جهاني سبب اين خشونت ساختاري شده است و بايد صلح ساختاري را جايگزين آن نمود، ازاينرو مادامي كه معيارهاي دوگانه در ساختار نظام بينالملل حاكم باشد، خشونت نيز وجود دارد.
(بيانات رهبري، 25/6/1372) پذيرش صلح در صورتي مجاز و عقلايي است كه به امنيت و عدالت منجر گردد، اگر نتيجه صلح، پوششي براي مشروعيت دادن به سياستهاي ناعادلانه دشمن باشد، اين خطايي استراتژيك است.