چکیده:
هر هدف کلی این پژوهش سنجش نگرش و ادراکات دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز نسبت به نقش برنامه های درسی رشته تحصیلی خود در کسب مهارتهای شغلی، انتظارات شغلی و شانس اشتغال آنها می باشد. پژوهش حاضر ازحیث هدف،کاربردی؛ و ازحیث ماهیت، توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان و دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی پنچ گروه آموزشی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهیدچمران اهواز طی سالهای ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ و همچنین دانشجویان حاضراست که هنوز تحصیلات خود را به پایان نرسانیده اند(۵۷۷=N). با توجه به اهمیت موضوع و تعداد جامعه آماری، نمونه گیری در این پژوهش بهصورت سرشماری انجام شد و بدین ترتیب تمام اعضای جامعه آماری به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای تهیه شده توسط مقدم (۱۳۹۲) است. پرسشنامه مذکور دارای ۵۲ سوال بود که ۶ خرده مقیاس (دیدگاه نسبت به رشته تحصیلی، تقویت دانش تیوری، تقویت دانش عملی، تاثیر دانشگاه محل تحصیل، رشد حرفهای، نگاه جامعه) را می سنجد. برای سنجش روایی پرسشنامه مورد نظر، از روایی صوری استفاده شد و همچنین برای بررسی پایایی ابزار پژوهش از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید(۸۹/۰=) برای تحلیل نتایج سوال شماره ۱ با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی و درصد، سوالات شماره ۲ تا ۷ از آمار استنباطی رگرسیون و سوالات شماره ۸ تا ۱۱ نیز از آزمون آماری واریانس چند راهه استفاده شد. تحلیل نتایج بیانگر این است که تقریبا ۳۳ درصد از واریانس مهارتهای شغلی دانشجویان و دانش آموختگان از طریق بررسی نگرش و انتظارات شغلی دانشجویان و دانش آموختگان قابل تبیین است. نتایج مشخص کرد که بین ادراک از دروس نظری دانشجویان و دانش آموختگان و مهارتهای شغلی آن ها رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین آزمون همبستگی بین دو متغیر ادراک و نگرش دانشجویان و دانش آموختگان نسبت به دروس عملی و مهارت های شغلی کسب شده توسط آنها نشان داد که رابطه مثبت و معناداری میان نگرش نسبت به دروس عملی و مهارتهای شغلی دانشجویان و دانش آموختگان وجود دارد. از دیگر یافته های این پژوهش این بود که بین ادراک دانشجویان و دانش آموختگان در زمینه دروس نظری و نگرش تحصیلی آنها همبستگی بالایی وجود داشت، با وجود اینکه بین ادراک دانشجویان و دانش آموختگان نسبت به دروس عملی و نگرش و انتظارات شغلی آنها رابطه ی معناداری وجود دارد، ولی این رابطه نسبت به دروس نظری درسطح پایین تری قراردارد. همچنین نتایج به دست آمده نشان دهنده این بود که در زمینه نگرش و انتظارات شغلی دانشجویان و دانش آموختگان بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
بنابراین با توجه به توضیحاتی که در بالا به آن اشاره گردید و همچنین اهمیت بحث اشتغال و نرخ 4/19 در صدی بیکاری در سال های اخیر در بین دانش آموختگان آموزش عالی کشور، در پژوهش حاضر سعی بر این است که میزان موفقیت دانشگاه ها در تحقق رسالت مورد نظر با توجه به نگرش ها و انتظارات شغلی دانشجویان و دانش آموختگان نسبت به برنامه های درسی در دانشگاه و فرصت های شغلی پیش روی آنها مورد مطالعه قرار گیرد.
مقدم (1392) پژوهشی با عنوان «بررسی نگرش دانشجویان و دانش آموختگان کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز درباره نقش برنامه های درسی رشته تحصیلی خود، بررشد مهارتهای شغلی و شانس اشتغال آن ها» انجام داد.
سؤال سوم: آیا بین ادراك دانشجویان و دانشآموختگان مورد نظر نسبت به دروس نظری رشته تحصیلی خود با مهارتهای شغلی كسب شده آنها در طی دوره تحصیل، رابطه معنادار وجود دارد؟ با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون پاسخ این سؤال محاسبه و گزارش شده است.
سؤال چهارم: آیا بین ادراك دانشجویان و دانشآموختگان مورد نظر نسبت به دروس عملی رشته تحصیلی خود با مهارتهای شغلی كسب شده آنها درطی دوره تحصیل، رابطه معنادار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.
سؤال پنجم: آیا بین ادراك دانشجویان و دانشآموختگان مورد نظر نسبت به دروس نظری رشته تحصیلی خود با نگرش تحصیلی و انتظارات شغلی آنها رابطه معنادار وجود دارد؟ برای پاسخ به این سؤال پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است.