چکیده:
زمینه و هدف: مدیران حوزه پژوهش، نیازمند توانمندی در تصمیمگیری سریع دقیق و هوشمندانه برای حفظ بقا دانشگاه در رقابت با سایر دانشگاهها هستند. ارزیابی جایگاه هوشمندی حوزه پژوهش به دانشگاه کمک میکند تا بر اساس نتایج به دست آمده، خود را برای اجرای موفق هوشمندسازی دانشگاه، آماده و سپس به سرمایهگذاری در چنین فعالیت خطیر و مهمی اقدام کند. این پژوهش به دنبال ارزیابی بلوغ هوشمندسازی حوزه پژوهش دانشگاه علوم انتظامی بوده است.
روش پژوهش: رویکرد این پژوهش بهصورت ترکیبی کیفی و کمی بوده و از نظر هدف کاربردی و همچنین از نظر نوع روش، توصیفی- تحلیلی است. جامعه آماری عبارت است از خبرگان فناوری اطلاعات و پژوهش مراکز پژوهشی سایر دانشگاهها و ناجا. این پژوهش در سه مرحله انجام شده است: 1- استخراج مؤلفههای سنجش هوشمندی، از طریق روش گروه اسمی و اعتبار سنجی با روش دلفی، 2- انتخاب بهترین مدل پایه ارزیابی بلوغ از طریق مرور ادبیات نظاممند و در بخش کمی از طریق دو روش آزمون «خی دو» و روش «مجموع وزین» با استفاده از ابزار پرسشنامه و نرمافزارهای SPSS و Expert choice و 3 – ارزیابی بلوغ هوشمندی حوزه پژوهش، از طریق ابزار پرسشنامه.
یافتهها: حوزه پژوهش دانشگاه، 14/57 درصد از سطح دوم بلوغ، 55/55 درصد از سطح سوم بلوغ، 32/90 درصد از سطح چهارم بلوغ و 33/58 درصد از سطح پنجم بلوغ هوشمندی را پوشش داده است.
نتیجهگیری: برای افزایش بهرهوری، لازم است فعالیتهای سازمان در یک مسیر هدفمند قرار گیرد. بیشترین خلأ احصاء شده مربوط به شاخصهای سطح سوم بلوغ و در سطح چهارم بلوغ در شرایط مطلوب بوده است. داشبورد ارائه شده در این پژوهش به مدیران و تصمیم گیران سازمانها دید روشنی از وضعیت فعلی سازمان و نگاه به آینده و وضعیت بهبود میدهد.
Background and objectives: Managers in the field of research need the ability to make quick, accurate and intelligent decisions to maintain the survival of the university in competition with other universities. Assessing the smartness position of the research center helps the university to prepare itself for the successful implementation of the university's smart-making based on the obtained results and then to invest in such a serious and important activity. This study sought to assess the maturity of smart-making in the research center in Amin Police University.
Methodology: The approach of this research is a combination of qualitative and quantitative approaches. In terms of its objectives this study is of an applied research type and in terms of its method it is considered as a descriptive-analytical study. The statistical population consists of information technology and research experts from research centers of other universities and I. R. I Police. This research has been conducted in three stages: 1- Extraction of smart-making assessment components through nominal group method and Delphi validation method, 2- Selection of the best basic model of maturity assessment through systematic literature review and in a quantitative part through two test methods of "Chi-square" and "weighted sum" methods using questionnaire tools and SPSS and Expert choice software, and 3 - Assessing the smartness maturity of the research center through a questionnaire tool.
Findings: The University's research center covers 57.14% of the second level of maturity, 55.55% of the third level of maturity, 90.32% of the fourth level of maturity and 58.33% of the fifth level of smartness maturity.
Results: To increase productivity, it is necessary to put the activities of the organization in a targeted direction. The most calculated gap was related to the indicators of the third level of maturity and in the fourth level of maturity in favorable conditions. The dashboard presented in this research gives managers and decision makers of organizations a clear view of the status quo of the organization and a view to the future and the situation.
خلاصه ماشینی:
(2018 يکي از دلايـل همگـام نبـودن حـوزه پـژوهش دانشـگاه علـوم انتظـامي بـا سـاير مراکـز پژوهشي، اين است که اين دانشگاه تنها از منظر فناوري به اين قضـيه مـي پـردازد و ايـن امر موجب ميشود تا به عوامل اساسي ديگـر بـراي موفقيـت آن توجـه کـم تـري داشـته باشند؛ اما علاوه بر عوامل فناوري و نرم افزاري، عوامـل ديگـري نيـز دخيـل هسـتند کـه سازمان بايد در زمينه ي همه ي آن ها مورد توجه قرار گيرد و تقويت شود، بـدين جهـت ، ارزيابي بلوغ هوشمندسازي حوزه پژوهش دانشگاه علوم انتظامي بايد بـه عنـوان نقطـه ي ______________________________________________________ 1.
اگر چه پژوهش هاي گسترده اي در مورد عوامـل حيـاتي موفقيت در مورد بـه کـارگيري فنـاوري اطلاعـات ، توسـعه و پيـاده سـازي سيسـتم هـاي اطلاعات و مديريت فناوري اطلاعات انجام شده است ، اما نياز است تا اين عوامل بـراي تعيين سطح بلوغ حوزه پژوهش دانشگاه و جايگاه سازمان در اين زمينه نيز تعيـين شـده ، مسير پيشرفت و بهبود آن ارائه و با شناخت بيش تر سازمان راه رسيدن بـه سـطوح بـالاتر بلوغ با هزينه ي کم تـر طـي شـود.
جامعه و نمونه آماري اين بخش از پژوهش ، براي طبقه بندي هر عامـل در سـطوح مدل بلوغ هوشمندسـازي حـوزه پـژوهش ، شـامل ٦٦ نفـر و همچنـين بـراي طبقـه بنـدي شاخص ها و زير شاخص هاي هر کدام از عوامل اساسي موفقيت در سـطوح مـدل بلـوغ هوشمندسازي حوزه پژوهش ، شامل ٤١ نفر از خبرگان بوده است .