چکیده:
هدف: سازمان‏های دانش‏محور امروزی از نرم‏افزارهای مدیریت دانش برای تسریع و تسهیل فرایندهای مدیریت دانش خود استفاده می‏کنند. امّا تسهیل و تسریع این فرایندها جز با ممیزی دانش که اولین گام مدیریت دانش است میسر نخواهد شد. لذا هدف از این پژوهش، شناسایی مؤلفههای ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش است.
روش شناسی: این پژوهش از نوع کاربردی و با روش اسنادی و پیمایشی-توصیفی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 14 نرمافزار مدیریت دانش است. روش گردآوری دادهها، مشاهده مستقیم و ابزار گردآوری دادهها، سیاهه وارسی محقق‏ساخته است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس و میانگین و نرمافزار اس. پی. اس. اس. انجام شده است.
یافته ها: یافتهها نشان داد که مدلهای ممیزی دانش بر چهار رویکرد: 1- استراتژیها 2- فرآیندهای مدیریت دانش 3- فرآیندها و استراتژیهای سازمانی و 4- منابع دانش تأکید دارند و مؤلفه‏هایی مانند چشمانداز دانشی، محیط دانشی، سلامت دانش، شکاف دانش و ممیزی مجدد دانش در مدلهای کمی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین یافتهها نشان داد که نرم‏افزارهای مدیریت دانش آنداکس، آبانگان، نرمافزار نت، پیرانکار، لاراول، پرنیان، برناپدیا، سپهر ماهان، همافزا، ام. تی. ای. شیر، نادین و سیستم مدیریت دانش نسبت به دیگر نرمافزارهای مدیریت دانش از قابلیتهای مدیریت دانش خوبی برخوردارند. ولی مؤلفه‏های تبدیل دانش، تغذیه دانشی، امتیازدهی، انجمنهای خبرگی و نقشه دانش در این نرمافزارها نسبت به مؤلفه ‏های دیگر کمتر مورد استفاده قرار گرفتهاند. علاوه بر این بیشترین میزان استفاده از مؤلفه‏های ممیزی دانش متعلق به نرمافزار سیستم مدیریت دانش و کمترین آن متعلق به نرمافزار نت است و همچنین بیشتر نرم‏افزارهای مدیریت دانش از لحاظ بکارگیری مؤلفه‏های ممیزی دانش بر فرآیندهای مدیریت دانش و منابع دانش تأکید دارند و بحث استراتژی و فرهنگ در آنها کمرنگ است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که استفاده از مؤلفه‏های ممیزی دانش در نرمافزارهای مدیریت دانش می‏توانند زمینه شناسایی بهتر نیازها، جریان‏ها، موجودیها و نقشههای دانشی، خلق، سازماندهی، تسهیم و استفاده از دانش را در سازمانها فراهم کنند.
Purpose: Todaychr('39')s knowledge-based organizations use knowledge management softwares to accelerate and facilitate their knowledge management processes.But facilitating and accelerating these processes will not be possible, except with knowledge audit, which is the first step of knowledge management. So the purpose of this research is identifying the knowledge audit factors in the knowledge management softwares.
Methodology: This research is applied that done documentary and descriptive-survey method. The statistical population of this research includes 14 Knowledge Management Software’s. The data gathering method is direct observation and data gathering tool check list that made by the researcher. Data analysis was performed variance and mean analysis by SPSS software.
Findings: The findings showed that knowledge audit models emphasized on approaches: 1. Strategies 2. Knowledge management processes 3. Organizational strategies and Processes and 4. Knowledge resources. And factors such as the knowledge perspective, knowledge environment, knowledge health, knowledge gap and knowledge revising less studied in models. Also findings showed that the knowledge management software’s of Andocx, Abaneghan, Net, Pearankar, Laravel, Parnian, Bornapedia, Sepehr Mahan, Hamafaza, MTAshare, Nadine, and Knowledge management systems have good capabilities than the other knowledge management systems. But the factors of knowledge conversion, knowledge nutrition, scoring, sophisticated communities, and knowledge map in these software’s less used than the other factors. In addition, the most uses of knowledge audit factors belongs to the KM systems, and the lowest of it belongs to the NET software. And also, more knowledge management software’s emphasize on the processes of knowledge management and knowledge resources and topics of strategy and culture less used in them.
Conclusion: Results showed that using of knowledge audit factors in knowledge management software’s will be provide, better identify the needs, flows, inventories and knowledge maps, create, organize, share and use of the knowledge in the organizations.