چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی مسئله اهلیت طرفین در بیع با محوریت نظر فیض کاشانی مبنی بر جواز بیع صبی در اشیاء یسیره و موارد اختلاف آن با دیگر فقیهان است. در این راستا الزامات اجتماعی و سیاسی پذیرش بیع صبی در امور یسیره براساس دیدگاه فیض کاشانی بررسی شد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و نتایج حاکی از آن است که پذیرش صحت بیع صبی منجر به بسط مفهوم مشارکت اجتماعی و سیاسی خواهد شد. با این توضیح که جواز بیع صبی در امور یسیره، جواز صحت حضور صبی در امور اجتماعی و سیاسیِ یسیره را نیز ایجاد میکند، به نحوی که میتوان ملازمه میان این دو برقرار کرد. این ملازمه، پای صبی را در کنشهای یسیره سیاسی و اجتماعی باز میکند و حضور او در فعالیتهای جمعی مانند «شورا»، «انتخابات» و «حق رأی» و مانند آن برای اظهارنظر در خصوص امور یسیره را وجه شرعی میبخشد.
The purpose of the present study is to explore the qualification of those who take part in a transaction with special emphasis on the ideas of Feyz Kashani on the admissibility of transaction with children in micro-level issues as well as the discrepancies between his ideas and other jurists’. In this regard, the social and political requirements of the admissibility of transaction with children in micro-level issues were studied based on the viewpoints of Feyz Kashani. The method of study was descriptive analysis and the results showed that accepting the validity of transaction with children would lead to the extension of the concept of political and social participation. The permissibility of transaction with children in micro-level issues implies the permissibility of their participation in micro-level social and political issues as well. There is a sort of correlation between the two above-mentioned aspects which permits the participation of children in social and political micro-level activities and legitimizes their presence in some social activities such as “councils”, “elections”, “voting” and so on in order to give their ideas in micro-level issues.
خلاصه ماشینی:
مقاله پژوهشی الزامات اجتماعی- سیاسی پذیرش بیع صبی در امور یسیره؛ با تاکید بر دیدگاه فیض کاشانی محسن رزمی1 علیرضا احمدی2 حسین احمری3 استادیار، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول).
com چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی مسئله اهلیت طرفین در بیع با محوریت نظر فیض کاشانی مبنی بر جواز بیع صبی در اشیاء یسیره و موارد اختلاف آن با دیگر فقیهان است.
بر این اساس در پژ وهش حاضر مسئله اهلیت طرفین در بیع با محوریت نظر فیض کاشانی مبنی بر جواز بیع صبی در اشیاء یسیره و موارد اختلاف آن با دیگر فقیهان بررسی میشود.
سوالی که در تحقیق حاضر به آن پرداخته میشود این است که الزامات اجتماعی و سیاسی پذیرش بیع صبی در امور یسیره براساس دیدگاه فیض کاشانی چیست؟ از نظر نگارنده نکتهای که ضرورت و اهمیت این بحث را بیشتر میکند، ابتلای جامعه امروز به این نوع معامله است که توسط افراد صبی به صورت عادی و مستمر صورت میپذیرد و مکلفین ناگزیر از این نوع معاملات به دنبال وجه صحت شرعی آن هستند و اینکه پذیرش این مبنا میتواند استلزامات اجتماعی و سیاسی خاصی را بوجود آورد و حق مشارکت را برای صبی ایجاد کند.
شرایط اساسی صحت معامله در ماده 190 قانون مدنی این گونه شمرده شده است: 1) قصد طرفین و رضای آنها، 2) اهلیت طرفین، 3) موضوع معین که مورد معامله باشد، 4) مشروعیت جهتِ معامله (کاتوزیان، 1376: ج3، ص168؛ عابدیان، 1387: ص40-41).