چکیده:
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری و آموزش نظریه ذهن بر انعطافپذیری شناختی در دانشآموزان دارای ناتوانیهای خاص یادگیری با و بدون همبودی اختلال نقص توجه/ بیشفعالی بود.
روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر 10 تا 12 سال دارای ناتوانی خاص یادگیری شهر اهواز در سال 1397 بود که از بین آنها 60 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایشی و گروه کنترل جایگزین شدند (20 نفر در هر گروه). به منظور گردآوری اطلاعات از آزمون کارتهای ویسکانسین استفاده شد. پس از ارزیابی اولیه، گروه آزمایش اول تحت آموزش نظریه ذهن به مدت 2 ماه (هر ماه 5 جلسه آموزشی)، جمعاً در 10 جلسه 90 دقیقهای و گروه آزمایش دوم تحت مداخله بازی درمانی شناختی رفتاری انفرادی در 10 جلسه 90 دقیقهای به صورت دو بار در هفته قرار گرفتند، در حالی که گروه کنترل مداخلهای دریافت نکردند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس تک متغیری با نرمافزار SPSS-23 انجام گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که آموزش نظریه ذهن و بازی درمانی شناختی رفتاری بر بهبود انعطافپذیری شناختی دانشآموزان اثربخش بودند (01/0>P). اما بین اثربخشی دو مداخله تفاوت معناداری دیده نشد (05/0P). همچنین نتایج نشان داد، همبودی اختلال نقص توجه/ بیشفعالی اثر بخشی این مداخلات را تعدیل کرد.
نتیجهگیری: با توجه به اثربخش بودن مداخلات پیشنهاد میشود چنین برنامههایی با برگزاری کارگاه های آموزشی به جهت این که درمانگران در این زمینه از دانش کافی برخوردار باشند، اجرا شود.
Introduction: The present study aimed to evaluate the effectiveness of cognitive-behavioral play therapy and theory of mind training on cognitive flexibility in students with special learning disabilities with and without comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder.
Methods: The study’s population consists of students with special learning disabilities of girls and boys aged 10 to 12 years in Ahvaz. Among them, 40 people (20 people for each of the experimental and control groups in such a way that each group consisted of an equal number of students with special learning disabilities with impaired attention deficit hyperactivity disorder and without it) were selected by targeted sampling method. Moreover, they were randomly assigned to experimental and control groups. The Wisconsin card test was used to collect information. The research method was experimental with a pre-test-post-test design with a control group. The first experimental group was trained in the theory of mind, the second experimental group was treated with cognitive-behavioral play therapy, and the control group was included in the waiting list for intervention. Data were analyzed using a single-variable covariance analysis statistical test.
Results: The results showed that the theory of mind training and cognitive-behavioral play therapy were effective in improving studentschr('39') cognitive flexibility (P0.05). The results also revealed that comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder moderated the effectiveness of these interventions.
Conclusion: According to these interventions, it is suggested that such programs be implemented by holding training workshops in order to give therapists the opportunity to have sufficient knowledge in this field.