چکیده:
نقش شمسه به عنوان یکی از نقوش بکار رفته در هنر اسلامی از جایگاه خاصی در شاخههای مختلف از معماری تا کتابت و صنایع دستی برخوردار است. بدون شک نقش تجریدی شمسه و هندسه آن، که ازخواستگاه فرهنگ و هنر پیش از اسلام است، در ترکیب با مبانی عرفانی و اندیشههای موجود در باور اسلامی به شکلی نوین سر برآورد. چنین نقوشی در هنر اسلامی علاوه بر ارزشهای زیباشناسانه صوری، بیانگر راز و رمزهای فرهنگی و دینی نهفته در خود میباشد. هنرمند مسلمان از این نقوش در جهت بیان آرمانهای باورمدار توحیدی خود بهره برده است. ارتباط این آرایهها با ایمان و عقاید توحیدمدار نوعی جاودانگی، اصالت و خلوص را در آنها بازتاب میدهد. در میان فیلسوفان بزرگ اسلامی، ابن عربی (560-638هـ. ق.) دردورهای میزیسته که هنر اسلامی به هویتی مستقل دست یافت و به دستاوردهای ملموس و قابل تاملی رسید. از آنجا که با مطالعه آرا ابن عربی میتوان به مفاهیم کلیدی چون تاویل، کنز مخفی، اعیان ثابته، خیال متصل و منفصل و وحدت وجود رسید در نظر است تا در این مقاله با بیان این آرا به یک مدل نظری دست یافته و براساس آن به بررسی و تحلیل نقش شمسه بپردازد و به سوال خود در باب " چگونه میتوان بر اساس عرفان نظری ابن عربی اصولی را مستخرج و به تحلیل نقش شمسه پرداخت؟ " پاسخ دهد. بر اساس روند مطالعات و تحلیلهای انجام شده در انتها این استتنتاج حاصل میآید که تبیین معناگرای نقش شمسه در هنر اسلامی با عرفان نظری ابن عربی مرتبط است. روش تحقیق این مقاله تحلیل کیفی است که با تاکید برمستندات کتابخانهای به نگارش درآمده است.
Throughout history, human beings have used signs and images to express an idea, an object, or a sacred place, which have given them sacred values in individual and group use. So they were associated with religious rituals and worshiped by people and gained symbolic values. Islamic art as a visual language also has its roots in Islamic traditions and thoughts. Its roots are most evident in the visual embodiment of important Islamic religious guidelines and Islamic artifacts. Artists in the Islamic realms present the concepts of Islamic education in an intuitive and symbolic way in works of art, especially in imprinted paintings, many of which appear in abstract forms such as Islimi, Khatya, etc. One of these abstract motifs is Shamseh. As one of the motifs used in Islamic Arts, Shamseh has a special place in different branches such as architecture, handicrafts and calligraphy. Even though Shamseh abstract motif and its geometry came from Pre-Islamic art and culture, it was redefined in combination with theosophical concepts and Islamic mysticism beliefs. In addition to their visual aesthetic values, such motifs in Islamic Arts carry great cultural and religious mysteries and meanings within them. Muslim artists have used these motifs to express their monotheistic and theosophical beliefs. It is the Islamic mystical and theosophical beliefs behind these motifs that make them pure, original and eternal. One of the great Islamic philosophers is Ibn Arabi (1165-1240 AD) who lived in the era that Islamic Art formed an independent identity and achieved significant and noticeable accomplishments. Since the thoughts of Ibn Arabi in the 13th century was welcomed in all aspects of Islamic society, especially in Iran and Iraq, the abstract pattern of Shamseh motif could also be linked to these concepts. Also, since the 13th century is the beginning of acceptance of the arts Islamic artistic activity, the influence of concepts and ideas in art and their recognition is important, because for centuries Islamic art has retained these original principles and concepts as a valuable tradition and them passed on to later periods. Therefore, the present study aims at exploring Ibn Arabichr('39')s thoughts and his theoretical mysticism in order to extract from these texts the foundations that influence Islamic arts and make a model for analyzing Shamseh motif and by reviewing his ideas provides a framework as a theoretical model to guide the study of concepts and foundations in Shamseh motif. Since the relationship between concepts in Islamic mysticism and Islamic art and abstract forms of motifs has received little attention by scholars and most of the researches have focused on the historical dimensions and technical evolution of works of art, this article attempts to express the relationship between Ibn Arabichr('39')s theoretical mysticism and Shamseh motif. To achieve this, in the course of the paper, the main question of "How can Ibn Arabichr('39')s theoretical mysticism be used to extract the foundations to analyze the Shamseh motif?" is answered and by analyzing and interpreting his thoughts, the research hypothesis is explained that " Ibn Arabichr('39')s principles of thought and mysticism appear to have influenced Islamic art as the first written structures in theoretical mysticism". In this research by studying Ibn Arabichr('39')s theories, key concepts such as Interpretation and explication, hidden treasure, fixed entities, delimited and non-delimited imagination and wahdat al-wujud (the Oneness of Being or the Unity of Existence) are explained. Based on studies and analyzes, it is concluded that the meaningful explanation of Shamseh motif in Islamic arts is related to Ibn Arabichr('39')s theoretical mysticism and the principles of Ibn Arabichr('39')s thoughts and mysticism as the first written structure in theoretical mysticism have influenced Islamic art and its resulting motifs. The research method of this article is descriptive qualitative analysis with emphasis on library documents.
خلاصه ماشینی:
بنابراین پژوهش حاضر با کنکاش در اندیشه ابن عربی و عرفان نظری او درصدد است تا از لابهلای این متون مبانی تأثیرگذار بر هنر را استخراج و آن را الگویی برای تحلیل نقش بصری شمسه قرار دهد و با مرور اندیشه وی چارچوبی بهعنوان مدل نظری ارائه دهد تا در بررسی مفاهیم و مبانی موجود در نقش شمسه راهگشا باشد.
ازآنجاکه رابطه متقابل مفاهیم موجود در اندیشه عرفای اسلامی با هنر اسلامی و اشکال تجریدی نقوش کمتر موردتوجه پژوهشگران قرارگرفته و بیشتر پژوهشها به ابعاد تاریخی و سیر تحول تکنیکی آثار پرداختهاند این مقاله سعی دارد تا به بیان رابطه میان عرفان نظری ابن عربی با نقش شمسه بپردازد.
برای دستیابی به این مهم در روند مقاله به سؤال اصلی خود در باب «چگونه میتوان بر اساس عرفان نظری ابن عربی اصولی را مستخرج و به تحلیل نقش شمسه پرداخت؟» پاسخ داده و از تحلیل و تفسیر مستخرج فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه «به نظر میرسد اصول تفکر و عرفان ابن عربی بهعنوان اولین ساختارهای مکتوب در عرفان نظری بر هنر اسلامی تأثیرگذار بوده است» را توضیح دهیم.
اما آنچه مقاله حاضر را از سایر پژوهشهای انجامشده متمایز میکند تمرکز بر اندیشه ابن عربی بهطور خاص بهعنوان یک اندیشمند اسلامی است و سعی بر آن شده تا با استخراج اصول مرتبط با هنر در عرفان این اندیشمند بتوان مبانی بصری و معنای درونی نقش شمسه را تحلیل و تفسیر نمود.