چکیده:
یکی از شیوههای رایج برای تعیین هویت و بازنمایی خویشتن، به ویژه در دوران معاصر، مصرف فرهنگی است. افراد در مصرف فرهنگی، انواع کالاها و نمادهای ارزشمند را، نه به خاطر ارزش استفاده و ارزش مادیشان بلکه به دلیل ارزش فرهنگی و ارزش نمادین آنها مصرف میکنند و در این نوع از مصرف تلاش دارند که تصویر مطلوبی از خویش در ذهن دیگران ایجاد کنند. در این میان، استفاده از محصول سفالی به عنوان یک کالای فرهنگی، نه به معنای استفادهی صرف(آنچه در دوران پیشامعاصر مدنظر بود) بلکه در بردارنده معناهای متفاوتی است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل پارادایمی در ارتباط با مصرف و عدم مصرف محصولات سفالی در شهر تبریز و در پی پاسخ به سوالات تحقیق، یعنی؛ چگونه مصرف محصولات سفالی در شهر تبریز سبب ایجاد سبکهای متنوع زندگی میشود؟ و چه پیامدی در پی خواهد داشت؟، از روش کیفی و مبتنی بر نظریه داده بنیاد استفاده میکند. برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه از 60 نفر تولیدکنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان، درحوزه سفال و سرامیک در شهر تبریز، و به روش نمونهگیری نظری صورت پذیرفت. محتوای مصاحبهها براساس مدل توسعهیافته فرآیند اجرای داده بنیاد کدگذاری و در مجموع 249مفهوم به عنوان کد اولیه شناسایی شد که پس از حذف تکرارها و مفهوم سازی در مرحلهی کدگذاری باز، تعداد 87 مفهوم استخراج شد. با غربالگری مفاهیم اولیه به 40 مقوله فرعی و 15 مقوله اصلی دست یافتیم که در قالب پنج بعد و منطبق بر مدل پارادایمی داده بنیاد مشخص شد. ضمن اینکه برای تضمین کیفیت کدگذاری از روش خودبازبینی محقق و کنترلهای اعضا استفاده گردید. در نهایت نتایج تحقیق نشان میدهد، افراد محصولات سفالی را با هدف کسب تشخص، هویت، سرمایه اجتماعی و فرهنگی، ایجاد زندگی سالم، حس نوستالژیک و یادآوری آفرینش انسان مورد استفاده قرار میدهند و از این طریق زندگی خود را در ارتباط با استفاده از محصولات فرهنگی و سفالی سبکمند میکنند.
Abstract
Cultural consumption is one of the common ways to identify and represent self, especially in contemporary period. In cultural consumption, people use different types of goods and symbolic values not because of their material value, but because of their cultural and symbolic value, and this type of consumption trying to create an ideal image of their own in the minds of others. Hence, the use of pottery as a cultural product, is not only in the sense of mere use (what was supposed to be in the pre-contemporary era), but also contains different meanings.
Social theorists in the study of lifestyles usually regard this domain as being based on social consumption organization, meaning all social activities performed by individuals in their daily lives and It determines the attributes and creates an identity for them. The basis of onechr('39')s identity in traditional societies is their attributes, meaning that one acquires onechr('39')s identity through family, father, fatherchr('39')s job, or grandfatherchr('39')s. For this reason, the type of production or consumption of the individual is not important in traditional societies, and in addition, it has no bearing on the individual. Thus, consuming or not consuming pottery does not make the person identifiable. In fact, in the traditional pottery community, organically the organism is a part of peoplechr('39')s lives and not a luxury and cultural commodity. If a person needs to use pottery in his daily life, he will not use it if he does not need it. So, pottery in traditional societies has nothing special to do or not to do with identity or identity. But in modern societies, onechr('39')s identity is shaped by social class, production system, and consumption system. But in modern societies, onechr('39')s identity is shaped by social class, production system, and consumption system. Particularly in modern times, consumption is becoming increasingly important and shaping the lifestyle of people who create an identity for them. In this time of the pottery as a cultural commodity in the lives of people and in addition to the need, contains many meanings in their consumption.
The present study aims to provide a paradigmatic model regarding consumption and non-consumption of pottery products in Tabriz and the answer to the question of how the consumption of pottery products in Tabriz causes varied life styles and what the result will be. To answer the research questions qualitative approach based on grounded theory is used. The interviews were used to collect data and from 60 pottery and ceramics producers, distributors, and consumers in the city of Tabriz, the interviews were conducted with the theoretical sampling method.
The content of the interviews was identified based on the developed model of coding data and a total of 249 concepts were identified as initial code. After eliminating repetitions and conceptualization in open coding, 87 concepts were extracted. By screening the basic concepts, we found 40 sub categories and 15 main categories that were identified in the five dimensions and in accordance with the grounded Paradigmatic model. Meanwhile, to ensure the quality of the coding, the researcherschr('39') self-esteem and member controls were used.
In conclusion, the results show, the Pottery products with the aim of gaining dignity, identity, social and cultural capital, creating healthy living, nostalgia and remember the creation of man were used and by doing this, they make their lives sylish by using cultural and poettry products.
خلاصه ماشینی:
سال چهارم ( شماره 2 ( پاییز و زمستان ۱۳۹8 صفحات: 23-34 تاریخ دریافت: 06/02/1398 (( تاریخ پذیرش: 09/06/1398 مدل پارادایمی مصرف محصولات سفالی در سبک زندگی مردم شهر تبریز محمد تقی پیربابایی( دانشیار گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنراسلامی، تبریز، ایران عاطفه فاضل دانشجوی دکترای هنراسلامی، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی دانشگاه هنراسلامی، تبریز، ایران محمد عباس زاده استاد گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران فرنوش شمیلی استادیار گروه هنرهای صناعی اسلامی، دانشکده هنرهای صناعی اسلامی دانشگاه هنراسلامی، تبریز، ایران چکیده یکی از شیوههای رایج برای تعیین هویت و بازنمایی خویشتن، به ویژه در دوران معاصر، مصرف فرهنگی است.
در نهایت نتایج تحقیق نشان میدهد، افراد محصولات سفالی را با هدف کسب تشخص، هویت، سرمایه اجتماعی و فرهنگی، ایجاد زندگی سالم، حس نوستالژیک و یادآوری آفرینش انسان مورد استفاده قرار میدهند و از این طریق زندگی خود را در ارتباط با استفاده از محصولات فرهنگی و سفالی سبکمند میکنند.
مقدمه نظریهپردازان اجتماعی در بررسی سبکهای زندگی معمولا این حوزه را مبتنی بر سازمان اجتماعی مصرف میدانند، ومنظور از آن تمامی فعالیتهای اجتماعی است که در زندگی روزمره توسط افراد انجام میشود و سبب تعیین ویژگیها و خلق هویت برای آنها میشود.
با توجه به اینکه جهان بینی فسلفی اتخاذ شده توسط پژوهشگر از نوع رئالیستی بوده است، لذا برای مطالعۀ عوامل مرتبط با مصرف و مفاهیم مربوط با سبک زندگی از راهبرد استفهامی (blake, 2012) استفاده میگردد.
Second edition, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies Pub.
Translated by Jalal Mottaqi, First Edition, Tehran: Institute for Social Security Research.