چکیده:
زمینه: استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی نقش موثری در تطابق با شرایط محیطی و تحصیلی در دانش آموزان دارد، بر همین اساس شناسایی عوامل موثر بر آنها ضروری می باشد، با درک این مهم پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش از طریق اینفوگرافیک بر استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی در درس هدیه های آسمانی انجام شد.
روش: روش تحقیق پژوهش حاضر شبه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه دوم ابتدایی ناحیه یک شهر ارومیه در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ می باشد. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی ۴۸ نفر از دانش آموزان در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۲۴ نفر) قرار گرفتند. ابزار پژوهش پرسشنامه استاندارد بود. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس سوال های پژوهش و با استفاده از تحلیل کواریانس تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج بررسی نشان داد که تاثیر آموزش از طریق اینفوگرافیک بر استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی دانش آموران در درس هدیه های آسمانی مثبت و معنی دار می باشد.
نتیجه گیری: در نتیجه برای رشد استدلال اخلاقی و تفکر انتقادی دانش آموزان می توان به آموزش از طریق اینفوگرافیک توجه کرد.
Background
Ethical reasoning and critical thinking have an effective role in adapting to the environmental and educational conditions in students. Accordingly, identifying the factors affecting them is essential. By understanding this important issue, this study aims to investigate impact of education through infographic on ethical reasoning and critical thinking in heavenly gift lesson.
Method
The research method was quasi experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of this study includes all second-grade elementary students in Urmia city in the academic year of 2017-2018. Using random sampling method, 48 students were divided into two experimental and control groups (each group was 24). Research data after collection based on research questions and using analysis of covariance was analyzed.
Results
The results of the study showed that the effect of education through infographic on ethical reasoning and critical thinking of students in the lesson of the heavenly gift is positive and significant.
Conclusion
As a result, development of moral reasoning and critical thinking of students
can be considered to education info graphic