چکیده:
برای تقویت رشد اقتصادی راهبردهای مختلفی وجود دارد. در این مقاله تأثیر تأمین مالی، به عنوان یک عامل مؤثر بر رشد، بر بخشهای گوناگون اقتصاد ایران با استفاده از جدول داده- ستانده بررسی شده است. بدین منظور با استفاده از جدول داده- ستانده سال 1396 و با بهرهگیری از روشهای نوین، ارتباط این بخش با بخشهای دیگر مورد سنجش قرار گرفته است. در روش استخراج فرضیهای نتایج نشان داد بخش بانک و مؤسسات مالی بیشترین تأثیر را بر خودش دارد که نشان دهنده یک اشتباه راهبردی در نظام تأمین مالی کشور است. پس از آن بخش ساختمانی غیرمسکونی در مرتبه دوم و بخش فعالیتهای اداری و پشتیبانی در مرتبه سوم متأثر از تأمین مالی بخش بانکی است. اما نتایج روش حوزه نفوذ نشان بخش بانکی دارای بیشترین نفوذ در بخش عمده فروشی و خرده فروشی است و قوت و ضعف تأمین مالی، تغییرات بیشتری در این بخش را موجب میشود. پس از این بخش، بخش ساخت مواد و فرآوردههای شیمیایی در رتبه دوم و بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی در رتبه سوم تأثیرپذیری قرار دارند.
In this paper, we examined the effects of financing on various activities of Iran’s economy using an input-output table. To this end, the input-output table of 2017 used and by applying modern methods of input-output analysis, the relationship between financing activity and other activities measured. In the new approach, hypothetical extraction and field of influence approaches were used, from which we find different results. For the hypothetical method, the results indicated that banking and financial institutions have the greatest impact on themselves. After that, in the second level, the non-residential construction activity and in the third level, the administrative and supportive activities are affected by the banking finance. However, the results of the field of influence method indicated that the banking activity has the most influence on the wholesale and retail activity, and the strength and weakness of financing, make more changes in this activity. After that, in the second level, the manufacturing of chemical materials and products is located. In the third level, the crude oil and natural gas extraction lies in the ranking of the field of influence.