چکیده:
هدف از اجرای پژوهش، تحلیل استراتژیک آیندهپژوهی آموزش مجازی در توسعه کارآفرینی در نظام آموزش عالی کشور بود. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و شیوه اجرای آن پیمایشی و نوع تحقیق کاربردی بود. نمونه آماری 18 نفر از خبرگان، صاحبان نظران، روسای دانشگاه و نخبگان جامعه علمی و متخصصان دانشگاه که با روش نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سپس بهمنظور تحلیل استراتژیک مدل آموزش مجازی در توسعه کارآفرینی دادهها و یافتههای موردنیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شد که این پرسشنامهها با استفاده از نظرات استادان و خبرگان آموزش عالی (بهصورت کیفی) و با استفاده از مطالعات کتابخانهای بهصورت محقق ساخته به دست آمد. در بخش تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل SWOT استفاده شد. تحلیل SWOT نشان داد که از نظر خبرگان و کارشناسان، جایگاه ویژه ارائه خدمات علمی و تخصصی موردنیاز جامعه با ضریب اهمیت 1008/0 بهعنوان مهمترین نقطه قوت و بودجه کم اختصاص داده شده به پژوهش با ضریب اهمیت 2127/0 از مهمترین نقاط ضعف بهدست آمده است؛ شناسایی و تقویت استعدادها و ظرفیتها با ضریب اهمیت 1068/0 بهعنوان مهمترین فرصت و دانشگاههای رقیب با ضریب اهمیت 1525/0 بهعنوان مهمترین تهدید بهدست آمد. ماتریس مقایسهای عوامل داخلی و خارجی نیز نشان داد که استراتژی استخراجی، رشد و ساخت میباشد.
خلاصه ماشینی:
تحليل SWOT نشان داد که از نظر خبرگان و کارشناسان، جايگاه ويژه ارائه خدمات علمي و تخصصي موردنياز جامعه با ضريب اهميت ٠/١٠٠٨ به عنوان مهم ترين نقطه قوت و بودجه کم اختصاص داده شده به پژوهش با ضريب اهميت ٠/٢١٢٧ از مهم ترين نقاط ضعف به دست آمده است ؛ شناسايي و تقويت استعدادها و ظرفيت ها با ضريب اهميت ٠/١٠٦٨ به عنوان مهم ترين فرصت و دانشگاههاي رقيب با ضريب اهميت ٠/١٥٢٥ به عنوان مهم ترين تهديد به دست آمد.
بيشک يکي از راههاي توسعه کارآفريني، آموزش مجازي و استفاده از فناوري اطلاعات و تکنولوژيهاي نوين است ؛ اما متأسفانه به دليل فقدان نظامي جامع در آموزش مجازي و ضعف هاي زيادي که در حوزه مسائل سازماني مشاهده ميشود، اهميت و ضرورت برنامه ريزي و تجديد ساختار، ضروري است و براي اصلاح عملکرد نظامهاي آموزشي، امکان تغيير قوانين را به منظور پاسخگويي به چالش ها و نيازهاي جديد افراد به طور قابل ملاحظه اي افزايش داده است (کريميان و فرخي، ١٣٩٧).
در ادامه ، بعد از شناسايي نقاط قوت، فرصت ، تهديد و ضعف ، نتايج با استفاده از پرسشنامه دوم که در آن عوامل به شکل طيف ليکرت ١ کمترين امتياز و ٥ بيشترين امتياز)رتبه بندي شده بود، اهميت هر يک از عوامل در تحليل آيندهپژوهي آموزش مجازي در توسعه کارآفريني مورد ارزيابي قرار گرفت و بعد مجموع امتيازها، ميانگين امتيازها، رتبه هر عامل به دست آمد.