چکیده:
در فرایند یادگیری زبان دوم، خطا پدیدهای است رایج و قابل پیش بینی. تداخلهای زبانی
دستهای از خطاها محسوب میشوند که حاصل انتقال دانش زبان مادری به زبان مقصد
هستند. تحقیق حاضر که در چارچوب «تحلیل خطا» و بر اساس طبقه بندی براون (۲۰۰۷) از
کلهری و فارسی معیار را در گفتار دوزبانههای کردزبان و فارسی زبان مورد تجزیه و تحلیل
قرار دهد. بدین منظورء از بین خطاهای گفتاری: خطاهای نحوی و از بین آنها خطاهای ناشی
از تداخل بین زبان اول و دوم مورد بررسی قرار گرفت. رویکرد این پژوهش تلفیقی
(کمی/کیفی) است. نمونۀ آماری شامل ۱۷۰ دختر و پسر دوزبانه ساکن شهر کرمانشاه است
که به روش نمونهگیری داوطلبانه انتخاب شدند. پس از تحلیل خطاهاء نتایج پژوهش نشان داد
که خطاها به ترتیب درصد فراوانی عبارتاند از: خطای کاربرد نادرست اجزای فعل مرکب.
خطای حروف اضافه، خطای ترتیب اجزای جمله، خطای حرف نشانة «را»، خطای کاربرد فعل
نامناسب، خطای استفاده از «ی» زائد. خطای حروف ربط و خطای استفاده از ضمیر نامناسب.
طراحان آزمونها و زبانآموزان به منظور کاستن مشکلات بادگیری زبان فارسی در مناطق
کردزبان ارائه داد.
In the process of learning a second language, an error is a common and predictable phenomenon. Linguistic interferences are a group of errors that resulted from transferring of the mother tongue into the target language. The present study, which has been conducted in the framework of "error analysis" based on Brown's classification of errors (2007), aims to determine the syntactic errors due to the interference of Kalhori Kurdish into Persian by Kurdish native speakers. For this purpose, among the speech errors, the syntactic errors that interfered from the first language into the second one have been examined. The method used in this research is quantitative - qualitative. The statistical sample includes 2 bilingual girls and boys living in Kermanshah who were selected by voluntary sampling method. The results showed that the errors on the base of their frequency percentage are as follows: Error of incorrect use of compound verb components, error of prepositions, error of word orders in sentences, error of the letter /ra/, error of use of inappropriate verb, error of use of redundant /y/, error of conjunctions and error of use of inappropriate pronoun. Relying on the results of the present study, educational solutions can be provided for teachers, curriculum planners, test designers and language learners in order to reduce Persian language learning problems in Kurdish-speaking areas.