چکیده:
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیلی بر پژوهش های شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران انجام شده است جامعه آماری پژوهش حاضرشامل ۲۷۱۲ کار پژوهشی با عنوان هییت علمی دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت با جست و جوی دقیق تر کلید واژه های مرتبط نظیر (هییت علمی ،اساتید دانشگاه ،صلاحیت های حرفه ای)۲۵۴۰ کار پژوهشی پذیرفته نشد زیرا با عنوان پژوهش حاضر مرتبط نبودند. ۱۷۵ کار پژوهشی باقیمانده مورد بررسی قرار گرفتند که پس از بررسی دقیق تر ۴۲ کار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نمونه های آماری مورد بررسی ۱۰۰ درصد مقالات در قالب علمی - پژوهشی می باشند. توزیع مقالات منتشر شده با مضمون شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران نشان از رشد این پژوهش ها در ده سال اخیر دارد. ۶۲و۵ درصد مقالات که با مضمون شایستگی های اعضای هیات علمی دانشگاه های ایران بررسی شده توسط هییت علمی دانشگاه ها نوشته شده است و ۳۷.۵ درصد هم توسط دانشجویان دانشگاه ها نوشته شده است. همچنین ۶۲.۵درصد پژوهش ها توسط پژوهشگران مرد و ۳۷.۵درصد توسط پژوهشگران زن انجام شده اند. همچنین نتایج پژوهش نشان می دهد که مطالعات و پژوهش های انجام شده در شهرهای مختلف ایران انجام شده اند که بیشترین فراوانی در سطح ملی و استان تهران بوده است. در بررسی از نمونه انجام شده بیشترین نوع مقاله از روش کمی استفاده شده است که ۵۸.۳ درصد مقالات کار شده از نوع کمی می باشند. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد بیشترین تحقیقات با عنوان شایستگی های کارآفرینانه اعضای هییت علمی، شایستگی های اعضای هیات علمی در تعاملات بین المللی، طراحی مدل شایستگی اعضای هییت علمی، شناسایی و تبیبن شایستگی ها اعضای هییت علمی،تاثیر هوش هیجانی اعضاء هیات علمی بر عملکرد آموزشی آنها با رویکرد شایستگی های فردی، شایستگی های تدریس اعضای هییت علمی، ارزیابی شایستگی های اعضای هییت علمی، ارایه مدل ارزیابی شایستگی های هییت علمی، بررسی رابطه شایستگی ها و منزلت استادان زن با کیفیت تدریس می باشند.
This study aimed to investigate the related research of faculty members' competencies of Iranian
universities. In this article, the keyword "faculty competence" was searched systematically, and then
all research on the related topic was listed. Next, the summary of studies was reviewed in several
steps, then the irrelevant cases were eliminated, and finally, 41 articles were selected for
comprehensive review and data extraction. The results show that 100% of the papers are based on
scientific research. The distribution of published articles on the qualifications of university faculty
members shows the growth of this research in the last ten years. Examination of the samples shows
that most of the researches in this regard has used quantitative research methods. The results indicate
that researchers have considered factors and issues, such as designing a model of faculty competency,
identifying and explaining the faculty competencies, evaluating the faculty teaching competencies,
entrepreneurial competencies of faculty, faculty competencies in international interactions, the effect
of faculty emotional intelligence on their educational performance with the approach of individual
competencies, examining the relationship between the competencies and status of female faculty
members with the quality of their teaching.