چکیده:
شهریاران صفوی بهعنوان عاملان تأثیرگذار در رشد و شکوفایی فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایران، پس از دوران طولانی مدت آشوب و فترت پیش از خود قلمداد میشوند. هنر بافت پارچههای ابریشمین، یکی از مواردی است که در پرتو توجه و حمایت بزرگان صفوی بالندگی یافت. آشنایی با چگونگی رشد ابریشمبافی در دوران صفوی، ما را در درک درست هنر این دوره یاری میکند. پژوهش حاضر با روش توصیفی- تحلیلی و تاریخی و با مطالعات کتابخانهای و اسنادی، گسترش هنر و صنعت بافت پارچههای ابریشمین تحت حمایت همهجانبۀ بزرگان صفوی را مورد کنکاش قرار میدهد. اینکه پشتیبانی اشراف و شاهزادگان صفوی چه نقشی بر پیشرفت پارچههای صفوی داشته است؟ و حوادث و رویدادهای دوران صفوی چه تأثیری بر توسعه پارچههای آن عصر داشتهاند؟ سوالاتی هستند که نگارندگان تلاش دارند با هدف شناسایی عوامل و زمینههای شکوفایی پارچههای ابریشمین دوره صفوی به آنها پاسخ دهند. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر 13 نمونه ابریشم صفوی میباشد که از مجموعهها و موزههای خارج از کشور گردآوری و انتخاب شدهاند. نتایج تحقیق نشان میدهد که در دوره زمامداری پادشاهان دورۀ صفویِ علاقهمند به پارچهبافی از جمله شاه اسماعیل اول، شاه طهماسب اول، شاه عباس اول، شاه عباس دوم و شاه سلطان حسین، گرایش به باززندهسازی شکوه ایران باستان و جاهگرایی بزرگان و مالداران و همچنین نیازهای بازار داخلی و خارجی، بر رشد و پیشرفت ابریشمبافی افزود. در این میان، بیش از همه شَمِّ اقتصادی شاه عباس اول در ارتقاء سطح کیفی و کمّی ابریشمبافی مؤثر بود و با پشتیبانی همه جانبۀ وی و البته صدور این بافتهها، علاوه بر اعتلا بخشیدن به این هنر اصیل و سنتی، بر اعتبار و ثروت کشور افزوده شد. برخی عوامل در رشد و پیشرفت این صنعت اهمیت داشتند که میتوان به زمینههای داخلی، منطقهای و بینالمللی اشاره نمود.
The Safavid kings had a fairly influential role in Iran’s cultural, economic and social prosperity after a long era of turmoil and recession. The art of weaving silk fabrics is one of the examples that grew up in light of the attention and support of the Safavid officials. During the Achaemenid era, Iranians were aware of the mystery of silkworm and silk threads that came from China to Iran. Such a material was converted to woolen fabrics, colorful flax and silk textiles in weaving centers such as Balkh, Hamadan and Shushtar. In any case, it is certain that silk came from China to Iran. It should also be noted that the life of such products in Iran was much shorter than that of other fibers, but the taste and skills of the Iranian and the use of the designs by creative painters as well as the growing support of the royal court brought about the creation of great masterpieces. Such woven fabrics were not only attractive as gifts, but also as ceremonial and basic commodities for the evaluation of other products. The Safavid kings actually supported this craftsmanship, and they regarded this material as the majesty of their kingdom and glory.
Another important feature in the Safavid era was the creation of artistic centers under the authority of the court and the close connection between miniature painting and textiles. Recognizing how silk weaving developed in the Safavid era helps us understand this industry better. Therefore, the present study investigates the weaving of such fabrics under the full support of the officials of the Safavid dynasty through a descriptive-analytical methodology.
The questions to be answered in this research are as follows: How did the support of the aristocracy and the princes of Safavids lead to the development of silk industry in this period? How did the events during the Safavid era affect the development of the fabrics? The statistical population of this study consists of 13 samples of Safavid silk fabrics collected from select collections and museums abroad.
The results indicate that the tendency of the Safavid kings to revive the glory of ancient Iran and the ambitions of officials and the elite, as well as the needs of the domestic and foreign markets added to the prosperity of silk weaving at that time. In the meantime, Shāh Abbās’s role was most influential in raising the quality and quantity of silk, and by his full support and, of course, the export of such woven fabrics, besides patronizing this traditional art, he managed to add to his country’s credit and wealth. Here some factors are considered so important in the growth and development of this industry, namely the domestic, regional and international realtions.
خلاصه ماشینی:
تحقیقات دیگری نیز در خصوص افتراق و اشتراک نقوش صفوی با دیگر ادوار تاریخی نگاشته شده است که از آن میان میتوان به مقاله طالبپور (1390) با موضوع «بررسی تطبیقی نقوش منسوجات هندی گورکانی با پارچههای صفوی» اشاره کرد که منسوجات این دو دوره تاریخی را تطبیق داده و تأثیر ایران بر هنر پارچهبافی هند را بررسی نموده است.
3. صنعت نساجی در زمان صفویه با روی کار آمدن سلسله صفویان در ایران، پایتخت و مراکز اصلی هنری، مجدداً از شرق به نواحی مرکزی کشیده شدند؛ اول تبریز، سپس قزوین و در آخر اصفهان بهعنوان پایتخت انتخاب شدند، بهخصوص اصفهان که در این زمان معتبرترین کانون فرهنگی و هنری شد؛ سپس کاشان و یزد که انواع پارچههای ابریشمی و مخملهای نفیس را که در کارگاههای سلطنتی تحتنظر هنرمندان دربار بود، تولید نمودند (پوپ و آکرمن 1387، 2391؛ اتینگهاوزن و یارشاطر 1379، 283).
چنانکه ژان شاردن4 جهانگرد فرانسوی که در دوره شاه عباس دوم به ایران سفر کرد، در سفرنامه خود منسوجات زربفت آن عصر را چنین توصیف میکند: «بهترین پارچههای زربفت و سیمینتار را در کارخانههای یزد، کاشان و اصفهان میبافند» (شاردن 1374، 42).
در این دوره، با توجه خاص سلاطین صفوی و اهمیتی که به صنعت نساجی داده میشد، بافت پارچههای ابریشمی به دوره طلایی خود رسیده و کارخانههای ایران، بهترین گونههای دیبا و مخملی را تولید میکردهاند که با رشتههای ابریشمی رنگبهرنگ بافته و گاهی با رشتههای نقره نیز تزیین میشدند (محمدحسن 1342، 242).