چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه فکری و اخلاق سازمانی با عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی بود. تحقیق از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی و از حیث ارتباط بین متغیرهای تحقیق، از نوع همبستگی بود. جامعه آماری موردمطالعه این تحقیق، معلمان آموزشوپرورش ناحیه یک شهر زنجان بود. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای بوده است. بر این اساس، با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 366 نفر انتخاب شد. 171 نفر از افراد نمونه را معلمان زن و 195 نفر را معلمان مرد تشکیل داده است. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سرمایه فکری بونتیس، پرسشنامه اخلاق سازمانی هانت و همکاران و پرسشنامه عملکرد سازمانی پاترسون بوده است. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای آماری ضریب همبستگی گشتاوری پیرسون و روش رگرسیون؛ و با استفاده از نرمافزار spss نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج تجزیهوتحلیل نشان داد که بین سرمایه فکری، اخلاق سازمانی و عملکرد سازمانی رابطهی معنیدار وجود دارد. همچنین، سرمایه فکری و اخلاق سازمانی توان پیشبینی عملکرد سازمانی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی را دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between intellectual capital and organizational ethics with organizational performance from the perspectives of the elementary school teachers. The research, in terms of method of data collection, is descriptive, and from the viewpoint of the relationship between variables, is correlational. The statistical population of this study is the teachers of Organization of Education, District 1, Zanjan. Sampling method has been random cluster sampling. Accordingly, with using the Cochran formula, a sample of 366 people was selected. 171 people of the sample people have been female teachers and 195 ones were male teachers. The data collection tool has been Bontis's intellectual capital questionnaire, organizational ethics questionnaire by Hunt et al, and Paterson's organizational performance questionnaire. The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression method. Data were analyzed by SPSS software version 24. The results of the analysis showed that there is a significant relationship between intellectual capital, organizational ethics and organizational performance. Also, intellectual capital and organizational ethics can predict organizational performance from the viewpoint of primary school teachers.
خلاصه ماشینی:
با توجه به رد فرض صفر و قبول فرض خلاف ، با ٩٩ درصد اطمينان نتيجه ميگيريم که بين سرمايه انساني و عملکرد سازماني معلمان مقطع ابتدايي آموزش وپرورش ناحيه ١ زنجان رابطه معنيدار وجود دارد.
با توجه به رد فرض صفر و قبول فرض خلاف ، با ٩٩ درصد اطمينان نتيجه ميگيريم که بين سرمايه ساختاري و عملکرد سازماني معلمان مقطع ابتدايي آموزش وپرورش ناحيه ١ زنجان رابطه معنيدار وجود دارد.
با توجه به رد فرض صفر و قبول فرض خلاف ، با ٩٩ درصد اطمينان نتيجه ميگيريم که بين سرمايه هاي ارتباطي (مشتري) و عملکرد سازماني معلمان مقطع ابتدايي آموزش وپرورش ناحيه ١ زنجان رابطه معنيدار وجود دارد.
فرضيه سوم پژوهش نشان داد که سرمايه هاي ارتباطي (مشتري) با عملکرد سازماني معلمان مقطع ابتدايي رابطه معنيدار دارد.
مسئوليت پذيري اخلاقي، سازمان را براي مشتريان ، کارکنان ، تأمين کنندگان و همه ذينفعان پيش بيني پذير ميکند و پيش بيني پذيري اخلاقي نيز سبب اعتماد اصيل ، ژرف و فراگير و پايدار محيط به سازمان ميشود و درنتيجه تسهيل و تصحيح ارتباط محيط با سازمان ، موفقيت در کسب وکار حاصل ميگردد فرضيه پنجم پژوهش نيز نشان داد که سرمايه فکري و اخلاق سازماني توان پيش بيني عملکرد سازماني معلمان مقطع ابتدايي را دارد؛ که نتايج تحقيق با يافته هاي تحقيق قياسي (١٣٨٩)، ياري (١٣٨٧)، فطرس و بيگي (١٣٨٧)، حاجيکريمي و بطحايي (١٣٨٦)، مارتينز (٢٠٠٩)، بنتيس (١٩٩٩)، کاپايلا و همکاران ٣ (٢٠١٠) همسو است .
Measuring and managing intellectual capital and knowledge assets in new economy organisations.