چکیده:
از ماموریتهای مهم دانشگاه علاوه بر حوزه آموزشی و تحقیقاتی، مشارکت مستمر و پایدار در فرآیند نوآوری و توسعه فناوری و پاسخگویی به تغییر و تحولات و نیازهای جامعه و صنعت است. هدف پژوهش طراحی الگوی تجاریسازی دانش بهصورت جامع و عملیاتی برای دانشگاههای صنعتی کشور و شناسایی مولفههای آن میباشد. رویکرد این پژوهش ترکیبی و از نوع آمیخته-اکتشافی با استفاده از روشهای کیفی و کمّی است. در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک [1]، الگویی برای تجاریسازی دانش در دانشگاههای صنعتی کشور طراحی شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان، اساتید، مدیران و دانشجویان دوره دکتری دانشگاههای صنعتی کشور و مدیران حوزه صنعت و شرکتهای دانشبنیان میباشد. بر اساس نمونهگیری هدفمند تعداد 17 نفر بهمنظور انجام مصاحبه بهصورت نیمه ساختارمند انتخاب شدند. اعتبار و روایی دادههای گردآوری شده از مصاحبهها از روشهای بازبینی مشارکتکنندگان، مرور خبرگان و توافق درون موضوعی بهدستآمده است. بر اساس روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک دادهها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری تحلیلشده و 738 عبارت مفهومی در قالب 70 طبقه اصلی و درنهایت 16 مقوله سازماندهی و بهصورت الگوی پاردایمی با شش مقوله کلی (علّی، زمینهای، مداخلهگر، راهبردها، پدیده اصلی و پیامدها) ارائه شدند. سپس در مرحله کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی بر اساس الگوی پارادایمی و فهم و تجربه محقق ارائه شد. در بخش کمّی بهمنظور اعتباریابی الگوی ارائهشده از مدل معادلات ساختاری [2] استفاده شد. با توجه به اینکه مقدار آماره t برای تمامی روابط بین مقولهها بزرگتر از مقدار 96/1 بوده و همچنین ضریب مسیر تمامی مقولهها در حالت استاندارد بزرگتر از 3/0 به دست آمده است بنابراین تمامی مولفهها، روابط بین مقولههای کلی و درنهایت الگوی پیشنهادی تائید گردید.
خلاصه ماشینی:
/ / شرايط مداخله گر شرايط علّي / / / - ايجاد انگيزه و تشويق براي فعاليت هاي تحقيقاتي نوآور، فناور و کارآفرين - تدوين رسالت ، اهداف و سياست براي - افزايش منابع مالي و سرمايه گذاري کارآفرينانه تجاري سازي دانش در دانشگاه و فناور - نقش و تعهد مديريت و رهبري دانشگاه به - بازنگري و تسهيل قوانين و فرآيندهاي کاري تجاري سازي دانش - فرهنگ کارآفريني و تجاري سازي دانش / پيامد راهبردها / / - بازبيني نظام و محتواي آموزشي / / - ارتقائ سطح کيفي و دانشگاه با رويکرد تجاري سازي دانش پديده اصلي مهارتي اعضاي هيات علمي و - فعاليت هاي پژوهشي هدفمند / دانشجويان - ايجاد و سازماندهي دفاتر و نهادهاي سازماندهي و توسعه تجاري - ارتقاء سطح کيفي دانشگاه و مستقل و واسط بين دانشگاه و صنعت سازي دانش در دانشگاه اعتماد صنعت به دانشگاه - جذب و استخدام با رويکرد مهارتي و - پاسخگويي به نيازهاي کارآفريني صنعت و جامعه / بستر زمينه اي / - تعامل و همکاري پويا و سازنده بين دانشگاه و صنعت - حمايت و نقش دولت و وزارت علوم تحقيقات و فناوري در تجاري سازي دانش در دانشگاه شکل ١- الگوي پارادايمي تجاريسازي دانش در دانشگاه هاي صنعتي کشور در ادامه طي کدگذاري انتخابي تحليلي بر روي تمام مراحل صورت گرفت .