چکیده:
مدیریت اتوبوسها و مسیرهای حمل و نقل اتوبوسی یک چالش جدی برای هر شهر است و اجرای کارامد آن یک مسیله حیاتی برای شهرداریها و شرکتهای حمل و نقل به شمار می رود. از این رو، ارزیابی حمل و نقل همگانی مسیلهای است که جزو جدایی ناپذیر سیستمهایی است که خواهان بهبود و ارتقا در بازههای زمانی هستند. در این پژوهش، عملکرد مسیرهای اتوبوس در یک سیستم حمل و نقل عمومی با استفاده از مدل Two Stage DEA ارزیابی میشود. یک چارچوب مفهومی برای ارزیابی عملکرد ارایه می شود و شاخصهای ورودی و خروجی مناسب برای محاسبه بازده عملیاتی و اثربخشی خدمات هر یک از مسیرها انتخاب میشود. سپس، تابع دستاورد تجزیه و تحلیل میشود و مسیرهای اتوبوس که نیاز به بهینه سازی و تنظیم مجدد دارند، مشخص میشوند. مطالعه موردی این پژوهش، خطوط اتوبوسهای تندروی شهر تهران است که پیاده سازی روش پیشنهادی بر اساس اطلاعات اشاره شده نتایج قابل توجهی را به همراه دارد.
Public transportation and bus route management is a serious challenge for any city, and its efficiency is an important problem for cities and transport agencies. Routing of public transport systems is also a very complex issue that affects not only the performance efficiency and the construction or operation costs, but also the performance indicators such as passenger transport, travel speed, and savings in travel time. Data Envelopment Analysis (DEA) is an optimization-based method that is widely used to measure the relative performance efficiency of public transportation systems. This paper attempts to evaluate the performance of bus routes in a public transportation system using the two-stage DEA model. A conceptual framework for performance appraisal is presented and appropriate input and output indicators are selected to calculate the performance efficiency and service efficiency of each route. The performance of the achievement (model) is then analyzed and the bus routes that need to be reconfigured and optimized are identified. Ten bus routes in Tehran have been selected for practical applications.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش، عملکرد مسیرهای اتوبوس در یک سیستم حملونقل عمومی با استفاده از مدل Two Stage DEA ارزیابی میشود.
همچنین، در نظرگرفتن همزمان جنبههای مختلف دیدگاههای مختلف در بسیاری از Data Envelopment Analysis Evaluation ماموریتهای ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ یک ضرورت است که به عنوان شکاف پژوهش این حوزه مورد بررسی قرار میگیرد.
Multi-Mode Boilé Pina & Torres Odeck & Alkadi Productive Efficiency Point of View Boame Tsamboulas Barnum et al.
Multiple Bus Routes Transit Agency همکاران 1 (2008)، از رویکرد DEA برای ارزیابی عملکرد سیستمهای حملونقل واقع در کشورهای اروپایی و در برزیل استفاده میکنند تا با توجه به عملکرد این سیستمها و خصوصیات آنها برای مشکل سیستم حملونقل منطقه شهری رسیف 2 راهحل ارائه دهند.
لائو و لیو 3 (2009)، عملکرد سیستم حملونقل همگانی اتوبوس را با استفاده از روشی ارزیابی میکنند که تحلیل پوششی دادهها (DEA)، و سیستمهای اطلاعات ج 4 s"/>s"/>(GIS) را در هم تلفیق میکنند.
حتی برای سیستمهای ریلی که نسبت به سایر سیستمها عملکرد آن بر پایه تجهیزات مشخص میشود، بهتازگی بررسیهای خوبی انجام شده است (Taboada & Han, 202 > جدول 1: ساختارهای مختلف داده در سیستمهای ارزیابی حملونقلی (Cavaignac & Petiot, 2 > {مراجعه شود به فایل جدول الح Sampaio et al.
سپس بر اساس خروجی که از این مدل بهدست میآید، به همراه ورودی بخش خدمات مدل (2) طراحی میشود که اثربخشی را در مرحله دوم تحلیل پوششی دادهها ارزیابی میکند.
Integrated Data Envelopment Analysis and Cooperative Game for Evaluating Energy Efficiency of Transportation Sector: A Case of Iran.