چکیده:
حکمت بنا به تعریف وتقسیم حکماء به دوقسم نظری وعملی تقسیم شده است که با انداک
مسامحه میتوان برحکمت قرآنی منطبق کرد. خداوند درقرآن مکررازحکمت ووصف
حکیم سخن رانده است ازجمله اینکه فرمود: «ولقد آتینا لفمان الحکمة» و نیز فرمود: (ذلک مما اوحی الیک من ربک من الحکمة) همچنین فرمود: (یعلمهم الکتاب والحکمة). مراد ازاین حکمت
دراین مجموع آیات قرآن عبارتند از: مبانی اعتقادی وباورهای درست» اعمال ورفتار چون
نمازگزاردن» امربه معروف ونهی ازمنکر روابط صحیح خانوادگی وفامیلی» نفی تبذیرو
رعایت اعتدال درمصرف» رفتارشایسته درجامعه» احترام جان ومال انسانها ومبادلات
صحیح اقتصادی» تنظیم روابط جنسی سالم و... دراینجا پرسش اساسی این است که چه
رابطهای بین حکمت قرآنی وانقلاب اسلامی وجود دارد؟ (مساله پژوهش). دراین تحقیق با
استفاده ازآیات قرآن وروایات تفسیری وبراهین عقلی به تبیین حکمت قرآنی پرداخته شده
است (روش تحقیق) تا اثبات کند که تحقق حکمت قرآنی» درعرصه حکمت نظری عبارت
است از: تبیین وایضاح مبانی فکری واعتقادی مبدا ومعادء وترسیم مبانی نظام ولایی. ودر
عرصه حکمت عملی عبارت است از: انجام تکالیف عبادی» اعطای حقوق فردی و
جتماعی» اجرای حدود الهی وتخلق به اخلاق الهی (یافتهها). برای اینکه براساس خکم و
چم قرآنی» جامعهای برپایه آموزههای الهی بنا واستوارشود. (هدف تحقیق)
According to the classification made by the philosophers, wisdom is
classified into two sections: theoretical and practical applicable to the
Qur’an by a little less precision. In the Qur’an, Allah has talked about
wisdom and the wise in many cases such as “certainly We gave Luqman
wisdom”, “this is out of what your Lord has revealed to you of wisdom”,
and “and to teach them the Book and wisdom”. By wisdom in the above
verses, He means: sound creeds and doctrines, practices such as saying
prayers, biding what is good and forbidding what is evil, correct familial
ties, negation of extravagance, moderation in consumption, due social
behavior, respecting the lives and properties of others and sound
economic relations, regulating right sexual behaviors and the like. Here
the question is: “what is the relation between the Qur’anic wisdom and
the Islamic Revolution?” (the question of research). Having referred to
the Qur’an exegetical traditions and demonstrative arguments (method if
research), the author goes to explain the Qur’anic wisdom which in the
field of theory comprises: the clarification of ideological foundations of
Origin and the Return, the principles of system of divine guardianship,
and in practical wisdom it comprises: performing religious obligations,
respecting individual and social rights, enactment of penal Law,
acquiring divine traits (findings), in order to establish a society according
to the Qur’anic verdicts and doctrines (the aim of research).