چکیده:
مشارکتهای غیر رسمی با سابقهای دیرینه و با وجود تحولات و دگرگونیهایی که طی صد سال اخیر پدید آمده، هنوز هم در جامعه ایران مشهود میباشد و همواره در طول تاریخ بر مشارکتهای رسمی و نهادمند در این سرزمین برتری داشته است. هدف این تحقیق بررسی روش های تسهیل مشارکت اجتماعی مردم در فعالیت های گروهی و ورزشی است. روش تحقیق پیمایش و جامعه آماری دانش آموزان مقطع متوسطف در گیلانغرب می باشد. یافته ها نشان می دهد که میزان مشارکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی و اجتماعی در حد متوسطی می باشد و ساختار قدرت در خانواده ( مشورت محور) و تشویق در حد بالایی قرار داشته اند یعنی ساختار خانواده در بین جامعه آماری بیشتر بصورت مشورتی می باشد و همچنین تشویق موجب مشارکت گروهی و اجتماعی بیشتر می شود و رضایتمندی و اعتماد اجتماعی و انسجام اجتماعی آنها نیز در حد متوسطی می باشد که مشارکت گروهی و اجتماعی کمتری را به دنبال دارند.
Informal partnerships with a long history and despite the changes that have takenplace over the last hundred years are still evident in Iranian society and havealways been superior to formal and institutionalized partnerships in this landthroughout history. The aim of this study is to investigate ways to facilitate people'ssocial participation in group and sports activities. The research method is surveyand the statistical population of high school students in Gilangharb. The findingsshow that the level of student participation in group and social activities is moderateand the power structure in the family (counseling) and encouragement have beenhigh, i.e. the family structure is more consultative among the statistical community.Encouragement also leads to greater group and social participation, and theirsocial satisfaction and trust and social cohesion are moderate, leading to less groupand social participation.