چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی رابطه سلامت روان و رضایت از زندگی با گرایش به خودکشی در دانش آموزان است.در این تحقیق که تحقیقی همبستگی است از روش بررسی اسناد، مدارک و روش میدانی استفاده شده است. در این مطالعه از سه پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ)، رضایت از زندگی(SWLS) و پرسشنامه خودکشی در نوجوانان (ASQ) استفاده شده است که نتایج حاصله با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (تحلیل مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های این تحقیق نشان داد که خودکشی در این شهرستان رابطه معناداری با میزان سلامت روان و میزان رضایت زندگی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم دارد.
خلاصه ماشینی:
در اين مطالعه از سه پرسشنامه سلامت عمومی(GHQ)، رضایت از زندگی(SWLS) و پرسشنامه خودکشی در نوجوانان (ASQ) استفاده شده است که نتایج حاصله با استفاده از روش آماری تحليل واريانس چندمتغيره (تحليل مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
يافته هاي اين تحقيق نشان داد که خودکشي در اين شهرستان رابطه معناداری با میزان سلامت روان و میزان رضایت زندگی در دانش آموزان دوره متوسطه دوم دارد.
خودکشی با نیازهای برآورده نشده، احساس یاس و درماندگی، تعارض های دوگانه در زندگی و فشار روانی غیر قابل تحمل رابطه مستقیم دارد، به نظر می رسد خودکشی، یک اقدام فردی است که امکان دارد از جانب شخص سر بزند و در بروز آن عوامی اجتماعی نیز نقش اساسی دارند.
تحقیق در زمینه سلامت روان و خودکشی دارای اهمیت است، به این دلیل که آنها نشان دهنده بار بهداشتی بزرگی هستند، به طوری که عدم وجود سلامت روان منجر به ناتوانی در عملکردهای روزانه زندگی و ناوتوانی روانی شده و با اختلالات سوء مصرف مواد همراه است و خودکشی منجر به مرگز سالانه یک میلیون نفر در سراسر جهان می شود.
روش پژوهش اين تحقيق از نوع كاربردي است و با در نظر گرفتن موضوع پژوهش كه بررسی رابطه سلامت روان و رضایت از زندگی با گرایش به خودکشی در دانش آموزان است، روش تحقيق در اين پژوهش توصيفي از نوع همبستگي 1 بوده است.
اين پژوهش از اين منظر كه نظرات دانش آموزان را پیرامون سلامت روان و رضایت از زندگی وگرایش به خودکشی مورد بررسي قرار داده توصيفي است.
بنابراین بین سلامت روان و رضایت از زندگی با گرایش به خودکشی رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.