چکیده:
سابقه و هدف: سلامت اجتماعی به عنوان یک اصل بنیادی و کلیدی در بهبود، تعالی و عملکرد اثربخش هر جامعه سهم بسزایی دارد که پرداختن به این حوزه در تحلیلهای دینمدار به نظر میتواند وضعیت سلامت اجتماعی جامعه را بهبود بخشد.
مواد و روشها: پژوهش حاضر به روش تحلیلی – توصیفی انجام پذیرفته است که از منابع تفسیری قرآن کریم بهره گرفته شده است.
یافتهها: بر اساس مفاد سوره کهف، رسیدن انسان به سعادت ابدی در سایهی اعتقاد به حضرت حق تعالی و انجام کارهای شایسته در اجتماعات انسانی است، یعنی خلوص نیّت در انجام کارها و شریک قرار ندادن در انجام کارهای شایسته بستر ساز لقای پروردگار است که به سلامت اجتماعی پایدار منجر میگردد. امنیّت اجتماعی تبلور رحمت و مظهر مهر الهی دانسته شده و بدین لحاظ هر جامعهای که از امنیّت انسانی برخوردار نباشد از رحمت و مهر الهی دورافتاده و از سلامت اجتماعی نیز برخوردار نخواهد بود و مهمتر از همه امنیّت اجتماعی به عنوان پایه تحقق سلامت اجتماعی و عدالت اجتماعی ضامن تحقق آن آمده است.
نتیجهگیری: در نتیجه، سلامت اجتماعی با ابعاد آن (فعالیّتهای اجتماعی، بهزیستی اجتماعی، چگونگی ارتباطات اجتماعی، ارتباطات بینفردی، حمایت اجتماعی، رضایت خاطر و مشارکت در نقشهای اجتماعی) در سوره کهف با خلوص نیت و به دور از شرک دیده شده است. شایسته است سیاستگذاران عمومی در تأمین سلامت اجتماعی، به آموزههای قرآن در خصوص سلامت اجتماعی به عدالت اجتماعی بهعنوان زیربنا و امنیّت اجتماعی در جهت بقای آن توجه کنند.
Introduction: Social health as a fundamental and key element in the improvement, excellence and effective performance of any society has a major role; therefore, addressing this area in religious-oriented analyses can improve the social health status of the community.
Methods: This descriptive-analytical study applied the interpretive sources of the Holy Qur’an.
Findings: According to the provisions of the Surah Al-Kahf, manchr('39')s attainment of eternal bliss is in the shadow of belief in God and of doing decent deeds in human societies, namely, the purity of intention to do things and not to make a partner in doing the decent deeds is the basis of seeing God, leading to the sustainable social health. Social security is the crystallization of mercy and manifestation of divine mercy; therefore, any society which does not enjoy human security will not have divine mercy and social health. Most importantly, the social security has served as the basis for the realization of social health and justice.
Conclusion: As a result, social health with its dimensions (social activities, social well-being, how social communication, interpersonal communication, social support, satisfaction and participation in social roles) has been found in Kahf Surah with sincerity and without shirk. Public policymakers in the provision of social health should pay attention to the teachings of the Qurchr('39')an on social health to social justice as the foundation and social security for its survival.