چکیده:
شعارهای انتخاباتی جامعه ایران، دوران گذاری را طی 40 سال اول انقلاب تجربه کردهاند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای شعارهای انتخاباتی دولتهای پسا انقلابی ایران بین سالهای 1358 تا 1396 بر مبنای نظریه ارزش بقاء و ارزش وجودی رونالد اینگلهارت (متفکر نوسازی و پسانوسازی) بوده است. روش پژوهش، از نوع تحلیل محتوای کیفی و ابزار آن، دادههای تاریخی دولتهای پس از انقلاب 1357 است که به روش دموکراتیک و بر اساس آرای انتخاباتی، سکان نظام را بر عهده گرفتهاند. جامعه آماری، تمامی شعارهای دولتهای منتخب و حجم نمونه به روش تمامشماری، 12 مورد پوستر را دربرمیگیرد و سازوکار انتخاب، تعمدی، هدفمند و غیرتصادفی بوده است. بر اساس نتایج، طبق نظریه بقاء (کمیابی) و فرامادی (ابراز وجود) اینگلهارت، شعارها در دهه 60 دارای ارزشهای مادیگرایانه ـ ملی (فقرزدایی، مستضعفان، رفع بیکاری، عدالت اقتصادی، رونق تولید)، در دهه 70 برخوردار از ارزشهای پسا مادی ملی (مدارای اجتماعی، عدالت اجتماعی، اخلاق، هنجارهای اجتماعی، توسعه مدنی) و در دهه 90 شامل طیفی از ارزشهای پسا مادی، مادی ـ ملی و فراملی (برابری طبقاتی، توسعه اجتماعی، حل بحرانهای اقتصادی، پیام اخلاقی جهانی، فرهنگ سیاسی، ارزش دموکراتیک) بودهاند؛ جهت آنها از طبقه پایین، به طبقه متوسط و در نهایت، طبقات ترکیبی (پایین، متوسط و بالا) و از سطح محلی ـ ملی، به سطح جهانی ـ فراملی چرخش داشته و کانون اشتراکشان، مسئله طبقاتی ـ اقتصادی (بهبود پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی، رفع فقر و بیکاری، کاهش فاصله طبقاتی جامعه) بوده است و نوعی گذار از دوره کمیابی یا ارزشهای بقاء (ناامنی غذایی، بیثباتی اقتصادی و نیازهای مادی، کارکردی ـ عینی) به سمت ارزشهای ابراز وجود یا دوران بلوغ توسعه (ارزشهای دموکراتیک، جهانی، زیباشناختی و انتزاعی) را تجربه کردهاند.
The electoral slogans of the Iranian society have experienced a transformation during the first 40 years of the revolution. The purpose of this study was to analyze the content of the election slogans of post-revolutionary Iranian governments between 1979 and 2017 based on the theory of survival value and existence value of Ronald Inglehart (modernization and post-modernization expert). The research method is qualitative and data were collected from the post-revolutionary governments. The statistical population was all the slogans of the elected governments from which 12 posters were selected by porpusful sampling techniqe. The results showed that Slogans were materialistic-national values (poverty alleviation, the poor, employment, Economic justice, production boom) in the 1980s, national post-material values (Social tolerance, social justice, ethics, social norms, civic development) in the 1990s, A range of post-material, material-national and transnational values (Class equality, social development, resolving economic crises, global moral message, political culture, democratic value) in the 2000s. Their direction shifted from the lower to the middle class and finally, the composite classes (lower, middle, and high) and from the local-national level to the global-transnational level. Their common denominator was the class-economic issue (improving the socio-economic situation, eliminating poverty and unemployment, reducing the class distance of society). They experienced a kind of transition from a period of scarcity or survival values (food insecurity, economic instability and material, functional-objective needs) to assertive values or a period of developmental maturity (democratic, global, aesthetic and abstract values).
خلاصه ماشینی:
به اين ترتيب و بـا توجـه بـه مباحـث يادشـده ، در پژوهـش حاضـر با اتـکا بـه نظريـه ارزش بقاء و ابـراز وجـود رونالـد اينگلهـارت تلاش شـده اسـت تا شـعارهاي هر يـک از دولت هاي پسـا انقلابـي ايـران از آغـاز انتخابـات ١٣٥٨ تا سـال ١٣٩٦ مـورد تحليل و بررسـي قـرار گيرد.
هدف اصلي پژوهش - تحليـل محتـواي شـعارهاي انتخاباتـي دولت هاي پسـا انقلابي ايـران (١٣٩٦- (1358 - تبييـن گفتمـان شـعاري دولت هـاي پسـا انقلابي بـا نظريه اينگلهـارت (تحول از گفتمـان بقـاء بـه ارزش وجود) مباني و ديدگاه هاي نظري پژوهش انتخابـات : انتخابـات نوعي کنش اجتماعي اسـت که به تعيين ميزان مشـارکت سياسـي در عرصـه نظـام اجتماعـي مي پـردازد (صفـري شـالي ، ١٣٩٤).
پناهـي (١٣٨٦) در مطالعـه اي بـا عنـوان «مقايسـه شـعارهاي انتخاباتـي مجلس ششـم با شـعارهاي انقلاب اسـلامي » تبليغات نامزدهـاي حوزه انتخابيه تهـران را در ده روزنامـه منتخـب در ايـام مجـاز تبليغ را مورد بررسـي قـرار داده و بـه اين نتيجه رسـيده اسـت کـه در تبليغـات و شـعارهاي نامزدهـا بـا شـعارهاي انقـلاب اسـلامي اختـلاف معنـاداري وجـود دارد؛ بـر ايـن اسـاس بـه نظـر مي رسـد کـه شـعارها و محتـواي آنهـا نقـش مهمـي در موفقيـت يـا شکسـت هـر نامزد داشـته اند.