چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه میزان برانگیختگی حافظه عناصر شناختی و هیجانی خبر در دانشجویان دانشگاههای تهران بوده که بهصورت آزمایشی انجام شده است. جامعه آماری، تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دختر و پسر دانشگاههای شهر تهران را در برمیگیرد که از میان آنها 60 نفر ابتدا، بهصورت خوشهای و سپس بهطور هدفمند انتخاب شدهاند. ابزار مورد استفاده نیز شامل پرسشنامههای اطلاعات جمعیتشناختی، پیگیری اخبار صداوسیما، آزمون یادآوری و قطعههای اخبار بوده است. تحلیل دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که اثر اصلی جنس، پیگیری و شبکه بر حافظه عناصر شناختی و حافظه عناصر هیجانی معنادار است. با توجه به نتایج، دختران بیش از پسران به عناصر هیجانی توجه میکنند و آنها را به یاد میآورند. در مقابل، پسران عناصر شناختی اخبار را بیشتر به خاطر میسپارند. همچنین اخبار شبکه 2 عناصر هیجانی بیشتری دارد و گروه دختران آن را بیشتر دنبال میکنند درحالیکه اخبار شبکه خبر به لحاظ عناصر شناختی و برای گروه پسران جذابتر است. بهاینترتیب، به نظر میرسد که بهتر است سازمان صداوسیمای ایران بهمنظور اثرگذاری بر مخاطبان به این نوع اثرات توجه بیشتری نشان دهد و مؤلفههای اثرگذار بر هر جنس را بهدرستی به کار گیرد.
The aim of this experimental study was to compare the level of memory arousal of cognitive and emotional elements of news in students of Tehran universities. The statistical population was all male and female students in M.A. And B.A. Of universities in Tehran, from which 60 people were first selected in clusters and then purposefully. Data were collected using a questionnaire including demographic information, radio news follow-up, reminder test and news snippets. Data analysis through mixed analysis of variance test showed that the main effect of gender, follow-up and network on cognitive element memory and emotional element memory was significant. According to the results, girls pay more attention to and remember emotional elements than boys. In contrast, boys are more likely to remember the cognitive elements of the news. Channel 2 news also has more emotional elements and the girls follows it more, while the news channel news is more cognitive in terms of elements and more attractive for the boys. In order to influence the audience, it is better for IRIB to pay more attention to this type of effects and to use the components that affect each genre correctly.
خلاصه ماشینی:
Mean and standard deviation of participants› cognitive memory by different groups and channels (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايـج تحليـل واريانـس آميخته در جدول ٢ نشـان مي دهد که اثـر اصلي جنس بـر حافظـه عناصـر شـناختي اثرگذار بـوده اسـت ؛ به اين ترتيب که پسـران ، بيشـتر از دختـران عناصر شـناختي را به يـاد آورده اند.
Results of mixed analysis of variance to investigate the effect of independent variables on the memory of cognitive elements (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنيـن اثـر اصلـي شـبکه هاي تلويزيونـي معنـادار بوده اسـت ، به ايـن صورت کـه عناصـر شـناختي شـبکه ١ و خبر بيشـتر از شـبکه ٢ و ٣ بـه ياد آورده شـده اند.
Mean and standard deviation of participants› emotional memory by different groups and channels (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتايـج تحليـل واريانـس آميختـه در جـدول ٤ نشـان داد که اثر اصلـي جنس بر حافظـه عناصـر هيجانـي اثرگـذار بـوده اسـت ؛ به اين ترتيـب کـه دختـران بيشـتر از پسـران عناصـر هيجانـي را به يـاد آورده انـد.
Results of mixed analysis of variance to investigate the effect of independent variables on the memory of emotional elements (به تصویر صفحه مراجعه شود) اثـر اصلـي شـبکه هاي تلويزيونـي نيـز معنـادار بـود؛ بـه ايـن صورت کـه عناصر هيجانـي شـبکه ٢ و ٣ بيشـتر از شـبکه ١ و خبـر بـه يـاد آورده شـده اند.
Memory Arousal of Cognitive and Emotional Elements of News in Students of Tehran Universities * By: Shahla Pakdaman, Ph. D , Sedigheh Sadat Mirzaei, Ph. D.