چکیده:
مقدمه: از دیدگاه متخصصان علوم اجتماعی، ارتباط یکی از قدیمیترین و در عین حال عالیترین دستاوردهای بشر بوده است. این مقوله علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات و یاریگرفتن از دیگران داشته، زمینهساز فعالیتهای اجتماعی و سرآغازی برای زندگی جمعی بشر بوده است که شناخت شاخصهای حاکم بر این گونه از روابط میتواند تصویری روشن در راستای ترسیم ساختار کلی در حوزه روابط فردی و اجتماعی برای ما فراهم نماید. در این میان قرآن کریم نیز نسبت به بیان این مساله مهم اهتمام داشته و بهدقت به تمام جزئیات آن پرداخته است و در باب روابط اجتماعی و فردی در یک چارچوب مشخص، شاخصهای مدونی را ارایه نموده است. بنابراین هدف این پژوهش مروری تحلیلی، تبیین ماهیت روابط فردی و اجتماعی و در نهایت تبیین و ترسیم روابط فردی و اجتماعی مطلوب از منظر گفتمان فرهنگ قرآنی بود.
نتیجهگیری: براساس فرهنگ کاربردی قرآن برای هر کدام از اعضای خانواده وظیفهای خاص مشخص شده که شامل وظایف فرزندان نسبت به والدین و وظایف والدین نسبت به یکدیگر است. همچنین در روابط اجتماعی و برخورد با دیگران نیز فرهنگ کاربردی قرآن ارایهدهنده نظامی است که براساس آن حقوقی را بر هر فرد مقرر و هر کس را موظف به رعایت آن در برابر دیگری میداند که شامل روابط ایجابی و روابط سلبی است.
Introduction: From the point of view of social scientists, communication has been one of the oldest and, at the same time, the highest achievements of mankind. In addition to the functions that have been used to preserve life and to help others, this has been the foundation of social activities and the foundation for human collective life. Knowing the indices governing this kind of relationship can provide us with a clear image of the overall structure in the field of personal and social relationships. In this regard, the Holy Qurchr('39')an has been focusing on this important issue and has carefully addressed all its details, and has presented some indices of social and individual relations in a specific framework. Therefore, the aim of this analytical review was to explain the nature of personal and social relationships, and, ultimately, to illustrate the desirable individual and social relationships from the perspective of Quranic culture discourse.
Conclusion: According to the practical culture of the Quran, a specific task has been identified for each family member that includes the duties of the children to the parents and the duties of the parents towards each other. Also, in social relations and dealing with others, the practical culture of the Qurchr('39')an presents a system that provides a legal basis for each individual and obliges everyone to respect it against another, which includes positive relations and negative relationships.