خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب،میتوان گفت:«ادبیات کودکان و نوجوانان»، «ادبیاتی»است که آگاهانه و عالمانه،در چارچوب یک سلسله اصول علمی مورد قبول اهل فن در رشتهء روانشناسی و تعلیم تربیت این گروههای سنی آفریده شده است.
در این حال،سخنان،نقلها و مزاحمهای آنان را میشنید؛همانند یکی از خود آنها،در بازیها و سرگرمیهایشان شرکت میجست،و از این طریق نیز بر تجربهها و دانش خود «ادبیات کودکان و نوجوانان»، «ادبیاتی»است که آگاهانه و عالمانه،در چارچوب یک سلسله اصول علمی مورد قبول اهل فن در رشتهء روانشناسی و تعلیم تربیت این گروههای سنی آفریده شده است.
، همهء کودکان را باهم در گوشهای گرد آوردهایم؛و چه میکنیم؟:تمام کوشش و سعی در این است که چه کنیم که اینها شیطانی نکنند!راستش،به نظر من، مهمترین هدف تعلیم به صورت فعلی،باید این باشد که کودکان را تا وقتی که بزرگ نشدهاند،از سر راه پدر و مادر کنار نگهداریم.
1lتودهای انبوه از آثار ادبی عامیانه و کلاسیکهای متعلق به گذشته و قرون جدید نیز وجود که ظاهرا دلیل و نشانهای بر اینکه به قصد کودکان و نوجوانان پدید آمده باشند وجود ندارد؛اما در عمل مورد توجه و استقبال گستردهء این گروههای سنی قرار گرفتهاند.
این طیف،در اینکه در هر مقطع سنی، و از جمله کودکی و نوجوانی،انسان دارای یک سلسله استعدادها،خصایص روانی و ذهنی و تجارب ویژهء خود است که طبعا نیازها و تمایلاتی خاص را درپی میآورد که گاه با خصوصیات و نیازها و علایق گروههای سنی دیگر تفاوتهایی قابل توجه و غیرقابل انکار دارد،با گروه دوم،هم عقیدهاند."