خلاصه ماشینی:
"زیگموند فروید برای اولین بار مطرح کرد که رفتارهایی که از انسان سر میزند،خیلی اوقات ناهوشیار است و انگیزههای بسیاری از آنها برایش روشن نیست.
» سرشار در ادامه بحث خود در مورد سایه،به مفاهیم دیگری از آن در بوف کور اشاره کرد:«جای دیگری،راوی،میخواهد عصاره زندگیش را در گلوی خشک و سایهاش بچکاند،و در جایی میخواهد افکارش را به موجود خیالی خودش،به سایهاش،نشان دهد.
» سرشار در ادامه بحث خود،به مفهوم«صورتکها»در این داستان اشاره کرد و گفت:«راوی در جایی دودهها را به صورت خود میمالد و با چهرهاش شکلک درمیآورد و میگوید که صورتش استعداد خوبی برای شکلهای مضحک دارد.
» سمیرا اصلانپور گفت:«ظاهرا چون هدایت اعتقادی به مردم و بخصوص مردم کشورش نداشته و آنها را موجودات پست و حقیری میدیده،فقط سایهاش را شایسته همصحبتی یافته،و به همین جهت فقط هم نوشتن را برای او شایسته دانسته است.
زیگموند فروید برای اولین بار مطرح کرد که رفتارهایی که از انسان سر میزند،خیلی اوقات ناهوشیار است و انگیزههای بسیاری از آنها برایش روشن نیست گفت:«در نظریه یونگ،«آنیما»وجه زنانگی مرد است که هر مرد از کودکی آن را در خود دارد.
در این نشست سرشار ضمن اشاره به دلایل شهرت هدایت نزد غربیها،بحث خود را در مورد مفهوم«سایه»در بوف کور ادامه داد و گفت:«غربزدگی هدایت در زندگی،غربزدگی در آثارش که در پوچگرایی نمود پیدا میکند و درونمایه آثارش بود و مورد علاقه غربیها،نفرتش از مردم و فرهنگ ایران در حد کمال،از دلایل شهرت او نزد غربیهاست."