خلاصه ماشینی:
"بااینحال،داستان بوف کور،به لحاظ پیشرو بودن در ادبیات داستانی،به همراه آثار جمالزاده و بزرگ علومی،جا گیاهی به خود اختصاص میدهد:با هدایت،زبان مطنطن و متکلف پیش از او،رفتهرفته از رواج میافتد و زبان زندهء مردمان به عرصهء ادبیات راه مییابد.
بوف کور در دوره گذار تاریخی جهانی در فاصله بین دو جنگ جهانی نوشته شده است؛یعنی در زمانی که کافکا شاهکارهای خود را آفریده است؛زمانی که آندره ژید آثار قابل توجهش را نوشته است.
بوف کور نگارش عمدی نویسنده است،تا در آن به تاریخ بعد از اسلام ایران تاخته بشود،نژاد ایرانی طفیلی نشان داده بشود،آدمها همه یککاسه«رجاله»نامیده بشوند،زنها فقط یک اسم«لکاته»داشته باشند،هر کردار و گفتار مردم نکوهیده بشود،و یک تفسیر سوء از فلسفه خیام ارائه بشود؛ یعنی همانی که در کتاب ترانههای خیام ذهن او را به شکلی منحرف انباشته بوده است.
از طرفی مکتب رئالیسم، که در آن هر عملی ناشی از دیالکتیک زندگی است،در بوف کور سست و بیپایه است:اگر لکاته خیانت کرده است،چرا نویسنده مثل همه آدمها عمل نمیکند و او را طلاق نمیدهد؟با بیان تکراری«چشمهایش»آیا میشود او دو ماه و چهار روز در یک اتاق با زنش باشد و از وی نامهربانی بیزارکننده را ببیند و دم برنیاورد و بعد از آن،تا ده سال و چهار ماه خود برای لکاتهاش مردان جورواجور و به اصطلاح خودش،رجالهها را ببرد؛و ناگهان بعد از سپری شدن ماهها که همه او را مرده میپندارند،از بستر دهها بیماری و افیونزدگی برخیزد و لکاتی را تکهتکه بکند و در چمدان جایش بدهد؟!"