خلاصه ماشینی:
"اما تفاوت در شیوه روایت باعث نشد که جوهره این روایتها تغییر کند،بلکه آنچه در این میان ثابت مانده این است که سینما نیز مانند خواهر خواندههای خود-رمان و تئاتر-در صدد بازگویی و روایت داستانی است که ساختاری معین دارد و از آن به ساختار دراماتیک تعبیر میشود.
هنگامی که از فیلمنامه سخن به میان میآید توجه به دو نکته ضروری است:نخست اینکه سینمای داستانی، قبل از هر چیز از فیلمنامه آغاز میشود و نقش فیلمنامه در تطور و خلق فیلم نقشی بیبدیل و غیرقابل انکار است،لذا انتظاراتی که از فیلمنامه یک فیلم داستانی میرود بخش عمده و اصلی انتظاراتی را تشکیل میدهد که یک فیلم خوش ساخت و تأثیرگذار باید دارا باشد.
سئوال دیگری که ممکن است در اینجا مطرح شود این است که آیا نقد هر فیلم داستانی را باید به نقد فیلمنامه آن محصور کرد یا آنچه بهعنوان داستان فیلم در ذهن بیننده میماند فراتر از فیلمنامه آن است؟هنگامی که از داستان فیلم یاد میکنیم منظورمان جهان مخلوقی است که بر پرده سینما ظاهر میشود.
این مقدمه به معرفی ساکورا و خانوادهاش میپردازد و با حادثه مرگ مادر ساکورا، بیننده به داستان اصلی فیلم که در ایران اتفاق میافتد،منتقل میشود.
این رابطه که نوعی علاقه و عشق-نه به معنی مرسوم و مصداقی دیگر فیلمها-است ما را قادر میسازد شخصیت اصلی را از میان دو گزینه،یعنی پسرک و ساکورا انتخاب کنیم.
نویسنده فیلمنامه متوجه این نکته بوده است که این مراسم اهمیت چندانی ندارند تا پایههای درام بر آن استوار شود،این مراسم تنها بهانهای است تا در پوشش آن ماکوتو به ایران بیاید، پسرک با ساکورا مواجه شود و برای مهیا شدن آنچه پدر ساکورا میخواهد تلاش کند."