خلاصه ماشینی:
"در این گنبد نکته دیگری نیز جالبتوجه است حکایت سلیمان و بلقیس(که ظاهرا برای اثبات ارزش راستینقل میشود)،جلوهای دیگر از داستان اصلی گنبد دوم است؛ ناتوانی شاه از دستیابی کامل به کنیزک با یک فرافکنی هنرمندانه به صورت فلج بودن دست و پای فرزند سلیمان درآمده است،اما هر دو ناتوانی-که دو بازتاب از یک حقیقت است-سرانجام از بین میرود.
در ادامه فرد-که اینک به صورت جوان خواستگار شاهزاده درآمده است-به کوهستان آرمانها میرسد؛جایی که شاهزاده خانم در قلعهای طلسم شده به آرمانی دست نیافتنی تبدیل شده،آنقدر دست نیافتنی که حتی بعد از آنکه طلسمها توسط جوان شکسته شد هم به او دست نیافت، بلکه این شاهزاده خانم بود که از کوه پایین آمد و در قصر پدر بعد از طی مراحلی با جوان ازدواج کرد.
در گنبد پنجم چنین اصلاحاتی شکل میگیرد:(6)فرد-که اینک به شکل ماهان ظاهر شده-از چمن به نخلستان میرود یعنی به سوی باربری و حاصلخیزی،و این نشانه خوبی است از باربری روحی او در آینده.
وصفی که نظامی از چوپان عدالتآموز ارائه میدهد هم خالی از نکتهای نیست: دید پیری چو صبح مهرانگیز این توصیف،تصویر طلوع دوره جدیدی است که بهرام بعد از هفت مرحله بدان دستیافته است:عدل بازتاب برونی آن کشتن وزیر ظالم و اجرای عدالت است و نتیجه درونی آن تکامل شخصیت و رسیدن به تعادل،و این راهی بود که بهرام برای جاودانگی برگزید: در هوایی کزان فسرده شوی پیش از آن زنده شو که مرده شوی مطالعه جزئیات داستانهای هفت پیکر،این تحلیل را برای خواننده مفهومتر خواهد کرد."