چکیده:
در فقه امامیه کمتر به بررسی ساختارهای فقهی توجه شده است. برخی از اندیشمندان، تعدادی از ساختارهای فقهی را بررسی کردهاند؛ اما این بررسیها دچار سه چالشاند: انتخاب گزینشی ساختار، بررسی اجمالی و گذرا و فقر در تحلیل. ضرورت و هدف از این تحقیق دو چیز است: اول دستیابی به ویژگیهای ساختارها، دوم بازخوانی ساختارهای پیشنهادی فقهی و نقد آنها تا مزایا و کاستیهای ساختارهای مذکور مشخص شوند و با مقایسه ساختارهای پیشین راه برای ارائه ساختارهای جامع و متناسب با نیازهای روز باز شود. نظریهای که این مقاله در پی اثبات آن است، این است که بیشتر فقیهان متقدم، فقه را براساس مسائل آن ساختاربندی کردهاند و ساختاری درونعلمی ارائه کردهاند، برخلاف فقیهان متاخر که بیشتر ساختار برونعلمی و ناظر به حقوق برای علم فقه پیشنهاد کردهاند. این مقاله ساختارهای پیشنهادی متقدمان را بررسی و ارزیابی میکند. ویژگی این ساختارها استقلال از علم حقوق است. براساس استقرا، پنج ساختار پیشنهادی پیش از شهید صدر عبارتاند از: ساختار ابنبراج در المهذب، شهید اول در القواعد و الفوائد، سیوری در نضدالقواعد، فیض کاشانی در وافی و نخبه و عاملی در مفتاح الکرامة.
In Imami jurisprudence, less attention has been paid to the study of jurisprudential structures. Some thinkers have studied a number of jurisprudential structures; But these studies face three challenges: selective structure selection, overview and transience, and poverty in analysis. The necessity and purpose of this research are two things: first, achieving the characteristics of structures, second, re-reading the proposed jurisprudential structures and criticizing them to determine the advantages and disadvantages of these structures and by comparing previous structures to open comprehensive structures tailored to the nowdays needs. The theory that this article seeks to prove is that most early jurists have structured jurisprudence based on its issues and provided an intra-scientific structure, unlike later jurists who have proposed more extra-scientific structure and jurisprudence for the science of jurisprudence. This article examines and evaluates the proposed structures. These structures are characterized by independence from jurisprudence. According to induction, the five proposed structures before Shahid Sadr are: Ibn Baraj's structure in Al-Mohadhab, the Shahid Avval in al-Qawaid va al-Fawaid, Sivari in Nazd al-Qawaid, Fayz Kashani in Wafi and Nokhbe and Amili in the Miftah al-Karama.