چکیده:
قلمرو علم اخلاق به چهار حوزۀ اخلاق بندگی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی و اخلاق رابطه با محیط پیرامونی (سایر موجودات) تقسیم شده است. در این تقسیمبندی که بسیار از آن استقبال شده و بر نوع کتابهای اخلاقی اخیر سایه افکنده است، جامعیت منطقی و پوشش کامل وجود دارد و فرد دیگری در عرض اقسام آن تصور نمیشود؛ اما در عین حال از محورهایی از تفاصیل این حوزههای چهارگانه غفلت شده و این محورها در کتابهای قدیم و جدید اخلاق از قلم افتادهاند. تفطن ما به این محورها به برکت انقلاب اسلامی و مدرسۀ معرفتی امام خمینی است. امام خمینی با ایجاد نگرش عمیق اجتماعی، قلمرو همۀ علوم اسلامی و از جمله دانش اخلاق اسلامی را به شکل مبسوطی گسترش داده است. این نگرش عمیق اسلامی، حوزۀ اخلاق اجتماعی را با صورت پیشین خود بسیار متفاوت ساخته و تصویر جامعتری از آن عرضه کرده است. این مقاله به روش تحلیلی این توسعه را تبیین میکند.
قلمرو علم اخلاق به چهار حوزۀ اخلاق بندگی ، اخلاق فردی ، اخلاق اجتماعی و اخلاق رابطه با محیط پیرامونی (سایر موجودات) تقسیم شده است. در این تقسیمبندی که بسیار مورد اقبال قرار گرفته و بر نوع کتابهای اخلاقی اخیر سایه افکنده است جامعیت منطقی و پوشش کامل وجود دارد و فرد دیگری در عرض اقسام آن تصور نمیشود؛ اما در عین حال محورهایی از تفاصیل این حوزههای چهارگانه مورد غفلت واقع شده و در کتابهای قدیم و جدید اخلاق از قلم افتاده است. تفطن ما به این محورها به برکت انقلاب اسلامی و مدرسۀ معرفتی امام خمینی است. امام خمینی با ایجاد نگرش عمیق اجتماعی ، قلمرو همۀ علوم اسلامی و از جمله دانش اخلاق اسلامی را به شکل مبسوطی گسترش داده است. این نگرش عمیق اسلامی ، حوزۀ اخلاق اجتماعی را با صورت پیشین خود بسیار متفاوت ساخته و تصویر جامعتری از آن عرضه میکند. این مقاله به روش تحلیلی این توسعه را تبیین میکند