خلاصه ماشینی:
"اشاره ما و مقولهای به نام «نقد ادبی» نقش نقد در ادبیات-بهطور عام و ادبیات معاصر ما-به طور خاص-چیست؟آیا در وضعیت فعلی،ما نیازی به نقد ادبی داریم؟با توجه به سوءاستفادههای بسیاری که تاکنون از نقد ادبی شده است و آفات متعددی که پیوسته این عرصه را تهدید میکند و نظرهای ناموافقی که برخی از برجستهترین چهرههای ادبی نسبت به نقد داشتهاند و دارند،آیا باز میتوان مدعی لزوم و سودمندی نقد ادبی بود و خواهان رونق بازار آن شد؟چرا در برابر این عدهء بالنسبه زیاد نویسنده و این حجم قابل توجه آثار داستانی،عدهء منتقدان ادبی و حجم نقدهای موجود در این زمینه اینقدر ناچیز است؛و چگونه میتوان این نسبت نامناسب را تعدیل کرد و جریان-اگر استفاده از تعبیر«جریان»در این مورد صحیح باشد-لاغر و اغلب منقطع فعلی نقد را قویتر کرد و استمراری بیشتر بخشید؟....
هنگامیکه ما از خمیر یا سوخته بودن نانی که نانوا میپزد یا نامرغوبی میوه و سبزیای که سبزیفروش به ما میدهد یا غیر بهداشتی بودن فلان محصول یا مکان یا گرانی بهمان مایحتاج یا وظیفه ناشناسی فلان مسئول و کارمند یا بیادبی فلان شخص وچهوچهوچه گرفته تا سیاست استثمارگرانهء آمریکا در قبال کشورهای جهان سوم و فلسفهها و ادیان و مکاتب گوناگون فکری و بایدها و نبایدهای زندگی و حتی برخی کارها و عکسالعملهای خودمان انتقاد میکنیم و آنچه را که میتواند وقوع یابد تا این نارساییها و نواقص از میان برود از نظر میگذرانیم و احتمالا بر زبان یا قلم جاری میسازیم،چگونه میتوانیم در ضرورت اظهارنظر دربارهء آنچه که تحت عنوان غذای اندیشه و ذوق و دل و روانها و دیگر همنوعانمان،در شمارگانهای وسیع به جامعه عرضه میشود، لحظهای تردید کنیم،یا بنا به ملاحظاتی اغلب کاذب-در این مورد راه پرهیز و سکوت را در پیش بگیریم و احساسها و برداشتهای خود را در درون خفه کنیم؟!"