چکیده:
این تحقیق به دنبال استخراج راهبردهای مناسب برای توسعه حملونقل دریایی جمهوری اسلامی ایران میباشد. برای استخراج قوتها، ضعفها، فرصتها و تهدیدها از واقعیتهای حملونقل دریایی ایران و مصاحبه با چهار نفر از صاحبنظران حوزه حملونقل دریایی ایران استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که حملونقل دریایی ایران دارای ضعف کلی در عملکرد داخلی و خارجی است. برای رتبهبندی راهبردها از تحلیل QSPM استفاده شده است. نتایج بهدستآمده نشان میدهد که تدوین سند عالی توسعه دریایی و ترویج فرهنگ توجه به دریا و دریانوردی بین مسئولین و مردم، تجهیز مسیر کریدور شمال- جنوب به منظور یافتن شرکای راهبردی و استفاده از ظرفیت سواحل جنوب شرق کشور، بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در ارائه خدمات بانکرینگ و خدمات جانبی در بنادر و جزایر کشور، سرمایهگذاری وسیع برای افزایش ظرفیت ناوگان حملونقل دریایی و همچنین توسعه ظرفیت سواحل مکران با اولویت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی پنج راهبرد برتر برای بهبود عملکرد حملونقل دریایی ایران میباشند. با توجه به نتایج بهدستآمده پیشنهادات سیاستی در راستای بهبود عملکرد حملونقل دریایی ایران ارائه شده است.
Appropriate strategies for the development of maritime transport in the Islamic Republic of Iran Abstract The aim of this study is to extract appropriate strategies for the development of Iranian maritime transport. In order to extract strengths, weaknesses, threats and opportunities, the facts of Iran's maritime transport and interviews with four experts in the field of Iranian maritime transport have been used. The results of SWOT analysis show the overall weakness in internal and external performance. QSPM (Quantitative Strategic Planning Matrix ) analysis was used to rank the strategies. The results show that codification of an excellent maritime development document, equipping the north-south corridor, setting up a private sector partnership in the provision of bunkering and ancillary services, large investment to increase the capacity of the maritime transport fleet, capacity development of Makran coasts with priority to use private sector capacity can be considered as the top five strategies to improve Iran's maritime transport performance. Based on the results obtained, policy recommendation have been made to improve the performance of Islamic Republic of Iran's maritime transport. Key words: Maritime Transport, Stragegy, SWOT analyse JEL classification: R40, ,L10, C02 Key words: Maritime Transport, Stragegy, SWOT analyse JEL classification: R40, ,L10, C02
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله تلاش شده است تا با توجه به واقعيت هاي آشکار شده صنعت حمل ونقل دريايي ايران و نظرات کارشناسان اين حوزه نقاط 1 -Ng & Wilmsmeier 2 -Hoffmann et al, 2002 3 - United Nations Conference on Trade and Development ٤ - افزايش توان رقابت پذيري در عرصه جهاني، تنوع بخشي به مبادي تأمين ، حمايت همه جانبه از صادرات ، گسترش خدمات تجارت خارجي و ترانزيت و شکل دهي بازارهاي جديد، توسعه پيوندهاي راهبردي و گسترش همکاري و مشارکت با کشورهاي منطقه و جهان به ويژه همسايگان ، مقابله با ضربه پذيري درآمد حاصل از صادرات نفت و گاز از طريق انتخاب مشتريان راهبردي، افزايش صادرات گاز، افزايش صادرات پتروشيمي وافزايش صادرات فرآورده هاي نفتي از جمله مزاياي حمل و نقل دريايي در جهت تحقق برخي از بندهاي ٢٤ گانه اقتصاد مقاومتي است (مطلبي کربکندي و کفيلي، ١٣٩٩) ١٦١ قوت ، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهديدهاي موجود در اين حوزه شناسايي و راهبردهاي مناسب براي بهبود عملکرد اين صنعت ارائه و رتبه بندي شود.
با توجه به وفور نيروي انساني جوان و وجود مشکل بيکاري در ايران و هم چنين نياز بالاي حمل ونقل دريايي ايران به نيروي انساني، توجه و سرمايه گذاري در اين حوزه ميتواند علاوه 1 - Lam &Yap 2 -Lee & Francisco 3 - Barsan et al ١٦٣ بر قطع وابستگي به خدمه خارجي، زمينه صادرات نيروي کار و کاهش بيکاري و همچنين ارزآوري را به دنبال داشته باشد.