چکیده:
سازمان بینالمللی دریانوردی (ایمو) سازمان صلاحیتدار در زمینۀ تدوین مقررات و استانداردهای بینالمللی دریانوردی شناخته شده است. یکی از مشکلات اساسی، عدم توانمندی دولتها در زمینۀ اجرای این مقررات صادره بود. این پژوهش در پی بررسی نقش ایمو در زمینۀ توانمندسازی دولتهای عضو در جهت اجرای مقررات و با استفاده از نهادهای آموزشی وابسته به سازمان است. بر همین مبنا، روش توصیفی ـ استقرایی به عنوان روش غالب این مقاله انتخاب شده است.ایمو با توجه به نقش آموزش در توانمندسازی دولتهای مستأصل از اجرای مقررات و قوانین دریایی، اقدام به صدور یک سری دستورالعملهایی کرد که این دولتها را تقویت میکرد. اما مهمترین بسترهای آموزشی ایمو در ابزارهایی نمود پیدا میکند که به عنوان نهادهای وابستۀ آموزشی این سازمان تشکیل شدهاند و شامل دانشگاه جهانی دریانوردی، مؤسسه بینالمللی حقوق دریایی و آکادمی بینالمللی ایمنی، امنیت و محیطزیست دریایی میشود. این نهادها با برپایی دورههای کوتاهمدت یا مقاطع دانشگاهی در سطح کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ارتباط با علوم دریایی، سعی در توانمندسازی دولتها بهویژه کشورهای در حال توسعه داشتهاند. ماحصل کار این نهادهای آموزشی تربیت متخصصان بوده است که بیشتر آنان در سطوح عالی کشورهای خود در پیشبرد اهداف عالی ایمو مشارکت داشتهاند.
International Maritime Organization (IMO) is the supreme authority of making and passing international maritime regulations and standards. However, the member states have always had problems in enforcing these regulations. Employing a descriptive-inductive method, this paper aimed to examine the IMO’s role in empowering the member states to enforce regulations through its affiliated educational bodies. Considering the role of education in empowering the states facing such problems, IMO created a number of support guidelines to assist the member states in enforcing maritime laws and regulations. Still, IMO’s most important educational foundations are realized in its affiliated educational bodies, namely World Maritime University (WMU), International Maritime Law Institute (IMLI), and International Maritime Safety, Security, and Environment Academy (IMSSEA). Holding short-term courses and offering Bachelor’s, Master’s, and PhD programs in maritime science, these institutions aim to empower the member states, especially the developing ones. The outcome of these efforts was the nurturing of experts who serve in high positions in their countries to pursue the ultimate goals of IMO.
خلاصه ماشینی:
اما مهم ترين بسترهاي آموزشي ايمو در ابزارهايي نمود پيدا ميکند که به عنوان نهادهـاي وابسـتۀ آموزشي اين سازمان تشکيل شده اند و شامل دانشگاه جهاني دريانوردي، مؤسسه بين المللي حقوق دريايي و آکادمي بين المللي ايمني، امنيت و محيط زيست دريايي ميشود.
اين پژوهش با توجه به اهميت مسئله ايمنـي دريـايي و حفاظـت از محـيط زيسـت دريايي و نقش بيبديلي که ايمو به عنوان سازمان صـلاحيت دار در ايـن زمينـه هـا دارد، به مسئله آموزش و توانمندسازي دولت هاي عضو ايمو بـه عنـوان يکـي از سرفصـل هـاي ايمني دريايي و حفاظت از محيط زيست دريايي پرداخته است .
روش هـاي توانمنـدسـازي دولت ها توسط ايمو در جهت حمايت از اجراي قوانين و مقررات از طرق ذيل است : - تشکيل کميتۀ فرعي در مورد اجراي اسناد ايمو؛ - مميزي اجباري دولت هاي عضو ايمـو اعـم از دولـت هـاي صـاحب پـرچم ، بنـدري و ساحلي ؛ - سيستم کنترل دولت بندري ؛ - برنامۀ همکاري فني هماهنگ ؛ - نهادهاي آموزشي وابسته به ايمو مانند دانشگاه جهاني دريانوردي (٢٠١٦ ,Chircop).
IMLI, Faculty, International Maritime Law Institute Website, 2018, A, )Available at: www.
IMLI, Governing Bodies, International Maritime Law Institute Website, 2018, B, )Available at: www.
IMLI, Resident Faculty, International Maritime Law Institute Website, 2018, E, )Available at: www.
IMSSEA, Institutional course catalogue, International Maritime Safety Security And Environment Academy Website, 2018, B, )Available at: www.
WMU, International Maritime Organization (IMO), World Maritime University Website, 2018, B, )Available at: www.