خلاصه ماشینی:
"»30و در پایان قصهء موش و مار،چنین آمده است: «این افسانه ازبهر آن گفتم که چون استعداد ضعفا از پیشبرد کارها قاصر آید،استمداد از قوت عقل و رزانت رأی و معونت بخت و مساعدت توفیق کنند تا غرض به حصول پیوندد»31و در آغاز قصهء«موش خایهدزد و کدخدای»،درونمایهء قصه اینچنین تأکید گشته است:«ما را به عزم ناقب و رای صایب روی به کار میباید نهاد و به لطف تدبیر دفع میباید اندیشید که بسی حقیران بودهاند که در کارهای خطیر با خصمان بزرگ کوشیدهاند وظفر یافته و کام برآورد.
»32 اما به لحاظ ساختاری،اولین چیزیکه بر هر سه قصه سایه افکنده همسانی در لحن و گفتگوست و مثلا موش خایهدزد وقتی رفیق شفیق خود در چنگ مرگ میبیند و به چشم خویش نظارهگر جان دادن اوست،لحن او هیچ تفاوتی با وقتی کدخدای را جان میگیرد و از شادی بانگ سرخوشی سرمیدهد ندارد،درحالیکه نهتنها باید هریک از شخصیتهای داستان باتوجه به مقام و موقعیت خود سخن میگوید،بلکه حتی یک شخصیت واحد نیز باید در موقعیتهای ناهمگون لحنی متناسب با آن موقعیت بگیرد،بهعنوان مثال در داستان «بچهء مردم»از جلال آل احمد،لحن و ساختار واژگانی مادر که سنی داشت سر گذاشته با بچهء دو سه سالهء خود کاملا متفاوت است.
درحالیکه طبیعی است که زاغ با دیدن مار حلقهزده در آشیانهاش،آه از درونش زبانه کشیده،پروبال فروپژمرد،ولی هیچ تصویری از غلیان و جوش و خروش درونی او نمودار نگشته است یا موش خایهدزد وقتی میهمان چون نور دیده عزیزش را به عینه در چنگال مرگ میبیند و حتی دستوپا زدن او را نیز نظارهگر است،پردازندهء«مرزباننامه»تنها به همین جمله بسنده کرده است:«موش خایهدزد از اصابت این واقعه بغایت کوفتهدل و پراکندهخاطر شد."