خلاصه ماشینی:
"ثانیا زیر سئوال بردن و توضیح خواستن[دربارهء موضوعات استعماری مطرح شده در این آثار]،نهتنها با آن لذت و نفع و بهرهمندی بلکه با روندی امپریالیستی نیز،مرتبط است؛روندی که آنها[این آثار یا نویسندگانش]به جای این که همدستی خود را در چیزیکه یک واقعیت انکارناپذیر در جوامع ایشان قلمداد میشد یعنی[بهرهکشی و استعمار سرزمینهای دیگر]،طرد و رد نمایند،خود آشکارا و بیپرده بخشی از آن بودند.
بنابراین از یک سو مفسرانی چون هوگس و کارتر حضور نسبتا ضعیف شده استرالیا را(در آثار ادبی قبل از خود)بسط و گسترش میدهند و جامعیت و بهرهمندی شرف تاریخ یک استرالیایی را که در قرن بیستم از انگلستان مستقل میشود،بیان میکنند،از سوی دیگر در خوانش دقیق«آرزوهای بزرگ»باید متوجه این موضوع بود که پس از آنکه مک ویچ، به تعبیری تقاص جرم خود را پس میدهد و پس از اینکه پیپ،دین خود را به مجرم پیری که سخت نیرو گرفته و درصدد انتقام است،ادا میکند،خود پیپ درهم میشکند و دوباره در دو طریق مثبت،به وضوح،حیات میگیرد:پیپ جدید کمتر از پیپ قدیمی انباشته از زنجیرههای خاطرات زندگی گذشته است.
اما چگونه میتوان آن نوع خاص مدارک و شواهد را(که بر آثار زیانبار استعماری و نادیده گرفتن مردم سرزمینهای مستعمره دلالت دارند)با علایق تئوریکی جاری (که نقش امپریالیسم را سازنده و آبادکننده میداند)به یکدیگر ارتباط داد و نزدیک (به تصویر صفحه مراجعه شود) کرد؟برای این که در این گفتمان،علایق امپریالیستی به این موضوع را- مانند جنبهء سازندگی که غرب ازین دیدگاه به این موضوع مینگرد- درنظر بگیریم، پیشنهاد میکنم فرهنگ استعماری از منظری موردبررسی قرار گیرد که هم دیدگاه مخالف ضد امپریالیستی و هم توجیه طرفداران امپریالیستی مسئله را به دست دهد."