چکیده:
سوگواری و گریستن بر امام حسین علیه السلام همواره از جهات گوناگون، موضوع پژوهشها و تحلیلهای دروندینی و بروندینی بوده است. یکی از مسائلی که پرسشها و شبهات فراوانی را برانگیخته، آثاری است که در روایات شیعی برای گریستن بر مصائب امام حسین علیه السلام بیان شده است. مخالفان، چنین روایاتی را برخاسته از گزافاندیشی و موجب جرأتورزی بر گناه دانسته و تحلیل منطقی و استواری برای آن قائل نمیشوند. هدف از نوشتار حاضر ارائه تحلیلی روانشناختی از سازوکار تأثیر معنوی گریستن بر مصائب امام حسین در روح و روان انسان مؤمن و در نتیجه، آمرزش گناهان او استدر این پژوهش با تحلیل آموزه مغفرت بخشی گریستن بر امام حسین و مقایسه آن با آموزه توبه، که مهمترین ساز و کار معنوی آمرزش گناهان در فرهنگ اسلامی است، به دست آمد که فرایند روانشناختی توبه و گریستن بر امام حسین، یعنی جداشدن از بدیها و گرایش به سوی خوبیها یکی است و تحولات روانشناختی شخص توبه کننده و شخص سوگوار از شباهت قابل توجهی برخوردار است. در این پژوهش، شیوه جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و روش تحقیق، توصیفی – تحلیلی است.
Researches show the effective role of spiritual
Mourning and weeping for Imam Hussein (as)
has always been the subject of intra-religious
and extra-religious research and analysis. One
of the issues that has raised many questions and
doubts is the works that have been expressed
in Shiite Hadithes to weep over the sufferings
of Imam Hussein (as). Opponents consider
such Hadithes to be based on exaggeration and
daring to sin, and do not consider them to be
logically and firmly analyzed.
The purpose of this article is to provide a
psychological analysis of the mechanism of the
spiritual effect of weeping on the sufferings of
Imam Hussein in the soul and psyche of the
believer and as a result the forgiveness of his
sins. In this study, by analyzing the teaching
of forgiving weeping over Imam Hussein and
comparing it with the teaching of repentance,
which is the most important spiritual mechanism
of forgiveness of sins in Islamic culture, it
was found that the psychological process of
repentance and weeping over Imam Hussein
means separation from evils and The tendency
towards goodness is the same, and the
psychological changes of the penitent and the
mourner are remarkably similar. In this research,
the method of data collection is library and the
research method is descriptive-analytical