خلاصه ماشینی:
"مقاله در آخرین سالهای قرن نوزده،در عرصه ادبیات و هنر،یکنوع عکس العمل در مقابل افراطگراییهای مکتب ناتورالیسم مطرح میشود:رماننویسان در طی سالهای اولیه قرن بیست دیگر تمایل ندارند به شکل عینی به ترسیم آداب و رسوم عصر خود بپردازند.
درواقع این شخصیتها،به عنوان متفکرین عصر خود شناخته شدهاند.
بارس در جایی میگوید:«اولین مراقبت و حرکتی که شخص برای زیستن انجام میدهد،عبارت است از اینکه حصارهایی بلند برای خود فراهم کند.
وقایع سیاسی،همچون فاجعهء پاناما و مرافعهء دریفوس،سبب میشود تا وی موضعگیری ایدئولوژیک خود را مشخص کرده،به افشای فساد موجود در پارلمان بپردازد،و در سازماندهی اتحادیهء میهنی فرانسه (گروهیکه در آن،مخالفان دریفوس به دور هم جمع میشدند)مشارکت کند.
بارس اعتقاد دارد که«خویشتن»یک گیاه گلخانهای نیست؛بلکه درختی است که عمیقا در زادگاه انسان ریشه دارد.
درسی که بارس به انسانهای عصر خویش میدهد،عبارت است از «لزوم یکنوع نظم و انضباط».
به اعتقاد او،فرد باید مجسمهء واقعی،یعنی شخصیت واقعی خود را ترسیم کند."