خلاصه ماشینی:
"در ابتدای این نشست،مدیر دفتر در بخشی از سخنان خود گفت:ادبیات از یک سو ریشه و هویت تاریخی یک ملت را ثبت و ماندگار میکند تا نسلهای نوبهنو در بستر این هویت رمق بیابند و تناور شوند،و از سوی دیگر ترجمان این هویت"از کجایی"و یا"به کجایی"برای درک چشماندازهای پیشرو است.
نخستین منتقد،زهرا اعیانمنش:"آواز کشتگان"را رمانی مبتنی بر حوادث مهم تاریخی کشورمان خواند؛که در آن،نویسنده با پسنگرینهای مستقیم،به روایت و تحلیل این مقاطع حساس تاریخ از نگاه شخصیت اصلی و یا دیگر شخصیتها برآمده است.
و اینکه اعتقادات مذهبی با نمادهای رفتاری چندشآور کسانی چون جنگیر(فیروز)،که به قصد تجاوز به ماهنی،با ظاهرسازی وضو میگیرد،و یا دکتر قاصد-رئیس دانشگاه ادبیات-که وقت اذان گیوه به پا م کند،وضو میگیرد و به مسجد میرود و در عینحال عامل ساواک،و زنش بزمآرای مجالس عیش مستشاران خارجی و سردمداران رژیم شاه است،و قاسمی،که تسبیح به دست میگیرد و شعار نوشتههای ضد رژیم و شخصیتهای سیاسی نوشته بر پشت توالت را پاک میکند،و یا فراشی که از دانشگاه برای خدمت در بزم دکتر قاصد در منزلش به خدمت گرفته شده،او فردی است با تعصبات مذهبی؛اما در آن جشن،با خوردن مشروب،همچون سک،چهار دست و پا راه میرود و پاچهء لباس میهمانان را گاز میگیرد و میگوید:"خدا...
منتقدی دیگر گفت: میتوان فرضی را در مورد"آواز کشتگان" تصور کرد که نویسنده(براهنی)خود به نوعی دکتر شریفی و خالق شخصیت است،و میخواسته جایگاه روشنفکران لائیک را در مبارزه با رژیم شاه نشان دهد و با شرمندگی بگوید:آنها نه قصد مبارزهء جدی داشتند و نه به استقبال خطری میرفتند،بلکه طالب زندگی نام و نان بیدغدغه بودند."