چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، پیش بینی قلدری بر اساس سبک فرزندپروری ادراک شده با میانجی گری خودپنداره در دانش آموزان است. مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری دانش آموزان مقطع دوم متوسطه مشغول به تحصیل در شهر تهران در سال تحصیلی 1397-98 بود. تعداد افراد نمونه جمعاً 290 دانش آموز بود که با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه فرزند پروری ادراک شده گرولینک(1997)، پرسشنامه خودپنداره راجرز (1977) و مقیاس قلدری ایلی نویز (2001) بودند. برای تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج آزمون آماری نشان داد شاخص های برازش مدل پژوهش در وضعیت مطلوبی قرار داشت. همچنین متغیر فرزندپروری ارداک شده بر قلدری هم اثر مستقیم و هم اثر غیرمستقیم ( به واسطه ی خودپنداره) داشت (p<0.05). همچنین خودپنداره بر قلدری به صورت مستقیم اثر می گذارد (p<0.05). نتایج پژوهش حاضر لزوم توجه به سبک فرزندپروری ادراک شده به عنوان متغیر خانوادگی در پیش بینی رفتارهای قلدری در دانش آموزان را در سطح مدارس کشور مورد تایید قرار داد.
Introduction: Today, schools are increasingly concerned about students' behavioral disorders such as violence, disciplinary issues, bullying, and destructive and brazen behaviors. Statement of Problem: One of the important questions is why adolescents engage in behaviors such as bullying? Parents are the first to communicate with the child and have the most influential encounters and interactions in shaping the structure of the child's future life. Children's perception of this type of interaction is much more important than the practical experience of such interactions. Object: The aim of the present study was to predict bullying based on perceived parenting style through mediation role of self-concept in students. Methods: The present study was descriptive and correlational and structural equation modeling method. The statistical population of high school students was studying in the second grade of high school in Tehran in the academic year of 2018-19. A total of 290 students were selected by cluster sampling. The research instruments included Grolink's perceived parenting questionnaire (1997), Rogers 'self-concept questionnaire (1977), and Illinois' (2001) bullying scale. Structural equation modeling was used to analyze the data. Results: The results of the statistical test showed that the fit indicators of the research model were in good condition. Also, the variable parenting variable on bullying had both a direct and an indirect effect (through self-concept) (p Conclusion: The results of the present study confirmed the need to pay attention to the perceived parenting style as a family variable in predicting bullying behaviors in students in the country's schools.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش حاضر لزوم توجه به سبک فرزندپروري ادراک شده به عنوان متغير خانوادگي در پيش بيني رفتارهاي قلدري در دانش آموزان را در سطح مدارس کشور مورد تاييد قرار داد.
بر اساس الگوي بامريند و شيفر، ١ Shaw ٢ Grant ٣ Haltigan ٤ Vaillancourt ٥ Day ٦ Snapp ٧ Russell ٨ Rudasill ٩ Gallagher ١٠ White ١١ Wienke Totura دو محور اساسي در رفتار و تعاملات والدين در ارتباط با فرزندان وجود دارد: محبت و کنترل .
لذا پژوهش حاضر با درک اهميت و وجود خلاء پژوهشي ، مشاهده هاي مکرر در مدارس و مراجعه و شکايت دانش آموزان قرباني ، بدنبال پاسخگويي به اين سوال است که مدل پيش بيني قلدري بر اساس سبک هاي فرزندپروري ادراک شده با ميانجي گري خودپنداره در دانش آموزان مقطع متوسطه از برازش مطلوبي برخوردار است ؟ روش پژوهش اين پژوهش از نوع طرح مقطعي- همبستگي مي باشد.
در اين بخش در پي پاسخ به فرضيه اصلي پژوهش مبني بر اينکه " مدل تبيين قلدري اساس سبک فرزندپروري ادراک شده با ميانجي گري خودپنداره با داده هاي تجربي برازش دارد.
بحث و نتيجه گيري نتايج تحليل داده ها نشان داد مدل پيش بيني قلدري بر اساس سبک فرزندپروري ادراک شده با ميانجي گري خودپنداره در دانش آموزان براساس داده هاي تجربي از برازش مطلوبي برخوردار است و روابط بين متغيرها معني دار است .
(٠٫٠٥> Conclusion: The results of the present study confirmed the need to pay attention to the perceived parenting style as a family variable in predicting bullying behaviors in students in the country's schools.