چکیده:
در حال حاضر سیر تحولات جهانی، کارآفرینان را در خط مقدم توسعه فنآوری و توسعه اقتصادی قرار داده است. تجربه موفقیتآمیز اغلب کشورهای پیشرفته و نیز برخی از کشورهای در حال توسعه در عبور از بحرانهای اقتصادی به واسطه توسعه کارآفرینی در آن کشورها، موجب گردیده تا سایر کشورها نیز برای کارآفرینی، کارآفرینان و شکل گیری کسب و کارهای نوآورانه اهمیت خاصی قائل گردند. کارآفرینی با عوامل گوناگونی در ارتباط می باشد که شاید بتوان گفت مهمترین این عوامل، فرهنگ سازمانی است. از این رو، تحقیق حاضر به بررسی ارتباط بین مولفه های فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی می پردازد که از لحاظ هدف، از انواع تحقیقات کاربردی و از نظر نوع روش، از انواع تحقیقات توصیفی است بدین منظور از دو پرسشنامه مجزا استفاده شده است و از طیف پنج گزینه ای لیکرت در تدوین پرسشنامه ها استفاده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه در پژوهش حاضر را کارکنان آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر و دیگر مناطق تحت پوشش تشکیل می دهد که بنابر آمار اخذ شده تعداد آنان 68 نفر است. نتایج حاصل از تحقیق نشان می دهد که بین مولفه های فرهنگ سازمانی از دیدگاه کامرون و کویین و کارآفرینی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
At present, the course of global developments has put entrepreneurs at the forefront of technological development and economic development. The successful experience of most developed countries as well as some developing countries in overcoming economic crises due to the development of entrepreneurship in those countries, has led other countries to pay special attention to entrepreneurship, entrepreneurs and the formation of innovative businesses. Entrepreneurship is related to various factors, and perhaps the most important of these factors is organizational culture. Therefore, the present study examines the relationship between the components of organizational culture and organizational entrepreneurship, which in terms of purpose, is a type of applied research and in terms of method, is a type of descriptive research. For this purpose, two separate questionnaires were used. Likert five-choice spectrum has been used in compiling questionnaires. The statistical population studied in the present study consists of education staff of Nikshahr city and other covered areas, which according to the obtained statistics is 68 people. The results show that there is a significant relationship between the components of organizational culture from the perspective of Cameron and Quinn and organizational entrepreneurship.
خلاصه ماشینی:
ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻃﺎﯾﻔﻪاي و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
2. ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ وﯾﮋه ﺳﺎﻻر و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه اول: ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻃﺎﯾﻔﻪاي و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
05 کمتر بوده بنابراین ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻃﺎﯾﻔﻪاي و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه دوم: ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ وﯾﮋه ﺳﺎﻻر و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
05 کمتر بوده بنابراین ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ وﯾﮋه ﺳﺎﻻر و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه سوم: ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺑﺎزار و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
05 کمتر بوده بنابراین ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﺑﺎزار و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه چهارم: ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ وکارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
05 کمتر بوده بنابراین ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﻠﺴﻠﻪ ﻣﺮاﺗﺒﯽ و کارآفرینی سازمانی در اداره آموزش و پرورش شهرستان نیکشهر رابطه معنا داری وجود دارد.
فرضیه پنجم: ﺑﯿﻦ ﻧﻈﺮاتﮐﺎرﻣﻨﺪان اداره آموزش و پرورش نیکشهر درﺧﺼﻮص ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺟﻨﺴﯿت رابطه معنا داری وجود دارد.
05 کمتر بوده بنابراین ﺑﯿﻦ ﻧﻈﺮاتﮐﺎرﻣﻨﺪان اداره آموزش و پرورش نیکشهر درﺧﺼﻮص ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ و ﮐﺎرآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ ﺑﺮﺣﺴﺐ ﺟﻨﺴﯿت رابطه معنا داری وجود دارد.